Piloter i DAT indgår ny overenskomst: Får flere fridage og nyt lønsystem

Siden efteråret 2024 har piloterne i DAT forhandlet med selskabet om en ny overenskomst. I dag underskriver parterne den nye aftale, som både sikrer flere fridage og bedre work/life-balance.

Forholdene for piloterne i DAT har ændret sig. Selskabet er gået fra hovedsageligt at flyve indenrigs i Danmark til nu også at flyve egne ruter i Europa samt ACMI i Afrika og Mellemøsten.

Den udvikling har sat piloternes work/life-balance under pres, og derfor er den nye treårige overenskomst, parterne netop har indgået, tiltrængt. Det fortæller ATR-kaptajn og lokalformand i DAT Pilot Union (DPU) Poul Hermann.

“En af vores store udfordringer har været, at piloterne i DAT har fået flere dage væk fra familien i forbindelse med selskabets omlægning af strategi,” siger han og forklarer, at det især er ACMI-kontrakter, der kræver stor fleksibilitet fra piloternes side.

En af løsningerne, som DPU har forhandlet sig frem til, er, at piloterne kan søge faste arbejdsrul med mere forudsigelighed. Dertil kommer, at piloterne nu får tre ekstra fridage og et nyt markedssvarende lønsystem.

Bedre arbejdsvilkår skal sikre fastholdelse af piloter

Ligesom mange andre selskaber har DAT haft travlt med at ansætte og træne nye piloter. For DPU har det været en prioritet at gøre arbejdsforholdene mere attraktive, så selskabet bedre kan fastholde piloter.

”Vi har set en kæmpe efterspørgsel på erfarne piloter blandt alle flyselskaber de seneste 12 måneder, og mange af vores kolleger har valgt at søge nye udfordringer. Men vi er også en stor gruppe, der er glade for arbejdet i DAT, som byder på stor variation,” siger Poul Hermann.

“Selvom det ikke har været helt let at blive enige om en løsning, er vi glade for den dialog, vi har haft med selskabet om at forbedre arbejdsvilkårene.”

“Det har været guld værd”

Under overenskomstforhandlingerne har DPU løbende sparret med Flyvebranchens Personale Union (FPU).

“Som ny tillidsrepræsentant har jeg følt mig enormt godt støttet af FPU gennem hele processen. Om det var aftener, weekender eller her i påskedagene, har vi sparret med FPU. Det har været guld værd at have den slags backup,” siger lokalformanden.

Poul Hermann er ATR-kaptajn og lokalformand for DAT Pilot Union. I dag skriver han under på DATs nye overenskomst for piloter. Privatfoto.

“FPU kender DAT og de problemer, vi piloter står overfor. Derfor kan vi sammen hurtigt spore os ind på, hvordan vi opnår de bedste resultater.”

Overenskomsten blev vedtaget fredag med en stemmeprocent på 88%. Aftalen underskrives i dag og varer til 30. april 2028.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev