Norwegians 787-piloter går sammen i FPU-forening

Read this article in English: Norwegian’s long-haul-pilots join forces under FPU-wings

Luftfartsselskabet Norwegian har siden efteråret 2018 haft en pilotbase i København. Allerede inden, basen var en realitet, havde selskabet henvendt sig til Flyvebranchens Personale Union, FPU, for en overenskomst gældende for det første år, og i sidste uge gik piloterne sammen og stiftede en forening.

På en netop afholdt generalforsamling blev luftkaptajn Peter Larsen valgt som formand og tillidsrepræsentant for de snart 180 piloter, der i dag er på basen. Han er nu klar til at trække i det faglige arbejdstøj:

»Vi skal bruge det næste stykke tid på at forberede den kommende overenskomstforhandling. Vi skal indsamle, hvad, det er, vores medlemmer synes, er vigtigt i deres arbejdsliv. Den første overenskomstaftale er netop lavet som en etårig aftale, for at vi nu kan sætte vores præg på den,« siger pilotformanden, der til artiklen udtaler sig på vegne af bestyrelsen.

Han får i bestyrelsen følgeskab af næstformand Ole Sønderlund, Sebastian Riveiro og kasserer Dion Pedersen samt suppleant Johannes Fritzin.

Peter Larsen har ikke før været faglig aktiv, men har lang erfaring i branchen: Han startede karrieren som pilot i USA i 2001. I 2003 vendte han hjem til Europa og et job i Ryanair, inden han i 2012 trådte ind i cockpittet hos Norwegian.

En partner til succes

Pilotformanden beskriver den nye FPU-forening, der får navnet ”Norwegian Long Haul Pilot Union”, som den absolut bedste partner for Norwegian i den faglige dialog på den danske langrutebase:

»Vores legitimitet ligger i en stor opbakning, og den er vigtig for os. En stærk opbakning til os er også i firmaets interesse, for en god repræsentation i foreningen blandt basens piloter giver tilfredse medarbejdere, og det skaber loyalitet,« siger han med tiltro til en god dialog:

»Norwegian forstod jo at få en overenskomst på plads, inden de åbnede basen. Og det gode forhold skal vi arbejdere videre for, så vi får succes – sammen.«

Fra København til hele verden

Boeing 787, Norwegian. Foto: Norwegian/PR

Norwegians langrutebase i København bemander sammen med koncernens øvrige baser selskabets Boeing 787 Dreamlinere, som servicerer langruterne til USA, Asien og senest Sydamerika.

»Fra København dækker vi størstedelen af langruteproduktionen ud af Skandinavien, og en del af produktionen fra lufthavne i resten af EU,« forklarer Dion Pedersen, luftkaptajn og den nye forenings kasserer og tilføjer:

»En arbejdsuge starter typisk fra en lufthavn i Skandinavien, det kunne være København, så går turen til New York, derfra retur over Atlanten til Madrid, hvor der ikke er en pilotbase, tilbage til New York, og så hjem til Skandinavien.«

Væk op til 20 dage i måneden

Basen i København har skabt mulighed for, at mange skandinaviske Norwegian-piloter kan vende hjem eller i det mindste tættere på hjem, venner og familie, samt ikke mindst muligheden for at flyve langruter:

»Langrutejobbet er en livsstil, på grund af den måde man er væk og har fri på. I den short haul-produktion, jeg hidtil har fløjet, er du hjemme hver aften, her er du væk op til 20 dage i måneden. Så som skandinav er langrutebasen i København fantastisk,« tilføjer Dion Pedersen.

Som en afdeling i FPU står Norwegian-langrutepiloterne sammen med resten af piloterne i Danmark. Desuden bliver de en del af den organiserede fagbevægelse (FH), hvor resten af de luftfartsansatte i Danmark står samlet.

»Nu har piloterne en forening, som vokser dag for dag. De næste måneder handler det om at få samlet samtlige long-haul-piloter, så vi står så stærkt som muligt til de næste overenskomstforhandlinger,« siger Thilde Waast og fortsætter:

»De Norwegian-ansatte bliver en del af et stort fællesskab, og kan dermed trække på fællesskabet og de redskaber, den danske model tilbyder.«

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev