Nordiske piloter går sammen i opråb: EU skal definere hvad en base er

Det er alt for nemt for flyselskaber at oprette baser eller datterselskaber i EU-lande med en lempelig lovgivning for at omgå overenskomster. Sådan lyder det fra de nordiske pilotforeninger. De er gået sammen om konkrete forslag til ændringer af den lovgivning, der regulerer europæisk luftfart.

Flyselskaber konkurrerer ikke længere på at have det bedste produkt. Selv de selskaber, der har overenskomster, opretter nye baser eller datterselskaber i andre europæiske lande, så de kan konkurrere på at have de billigste aftaler med deres medarbejdere.

Det fortæller Jakob Ærenlund Tamsen, der er pilot og tillidsvalgt i FPU. Han har siddet med i det udvalg af repræsentanter fra de nordiske pilotforeninger, som har kigget på, hvordan europæisk lovgivning kan forbedres, så den bedre beskytter piloter og kabineansatte.

”Købmandskabet i flyselskaberne går ikke på bedste service, fly og fuelaftaler, men på hvem der har mulighed for at få de billigste arbejdsomkostninger. I EU kan selskaberne vælge den nationale lovgivning, de vil følge,” siger Jakob Ærenlund Tamsen.

”Det er et ræs mod bunden, og den eneste måde at ændre det på er at have en fælles, europæisk lovgivning for alle. Det er ikke nok at have en stopknap for bare et land. Man er nødt til at lave noget fælles. Alle skal dæmme op.”

Man forudså ikke konsekvenser af åbne grænser

De nordiske pilotforeninger foreslår helt konkret, at EU skal definere, hvad en hjemmebase er. Samtidig skal EU indføre en formodning om ansættelse. Det skal gøre det nytteløst for flyselskaber at lave konstruktioner, hvor flyvende formelt arbejder som selvstændige, selvom de reelt opfylder kriterierne for at være lønmodtagere.

Tiltagene kommer nu, fordi der er blevet åbnet op for at komme med input til den lovgivning, der regulerer europæisk luftfart. Den nuværende lovgivning stammer fra 2008.

”Dengang havde man mere fokus på at åbne for grænserne og havde ikke set de konsekvenser, som det ville få for luftfart. Man åbnede muligheden for en forretningsmodel, der går på, hvem der har de dårligste forhold for de ansatte,” siger Jakob Ærenlund Tamsen.

Vil beskytte det gode arbejdsmiljø i Norden

Jakob Tamsen fortæller, at de nordiske pilotforeninger har været meget enige i arbejdet med input til lovgivningen, ligesom de har mødt stor opbakning fra den fælleseuropæiske pilotforening ECA.

Repræsentanter fra Danmark, Norge, Sverige, Island, Finland og Letland har deltaget i arbejdet med initiativerne. Nu håber de, at de kan få de nordiske politikere i spil i EU.

”Vi er dygtige til at skabe rettigheder og muligheder for lønmodtagere i Norden. Vi har god grund til at være stolte. Og vores politikere er stolte, så vi vil gerne give dem en hjælpende hånd. Hvis vi giver dem et fundament, som er logisk, så tror jeg vi kan få dem til at lytte,” siger Jakob Ærenlund Tamsen.

”Vi vil gerne beholde muligheden for fortsat at være stolte af vores arbejde, og vi vil beskytte de traditioner, som vi har for et godt arbejdsmiljø og samarbejde med arbejdsgiverne i de nordiske lande.”

Faktaboks
Den fælles erklæring fra de nordiske pilotforeninger kan læses her. Afsenderne er Norsk Flygerforbund, Svensk Pilotförening, Danish Airline Pilots’ Association, Finnish Pilots’ Association, Félag íslenskra atvinnuflugmanna og the Latvian Aviation Union.

FPU er via Danish Airline Pilots’ Association (DALPA) medlem af European Cockpit Association, som er en paraplyorganisation for nationale pilotforeninger i EU og nogle tilgrænsende lande.

ECA arbejder for at fremme flyvesikkerhed, arbejdsvilkår, sociale rettigheder og fair konkurrence i luftfartssektoren.

De nordiske pilotforeninger udgør cirka en tredjedel af stemmerne i ECA.
Jakob Tamsen er pilot og tillidsvalgt i FPU, der har udpeget ham til at sidde i DALPA, hvor han er ansvarlig for nordiske anliggender.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev