Ryanair og Wizz Air har med aggressive vækststrategier taget markedsandele fra konkurrenterne under coronatiden og står dermed til at komme styrket ud af krisen. Det får fagforeningen for flyvende personale i Danmark, FPU, til at råbe vagt i gevær.
Mens konkurrenterne stadig kæmper med coronakrisens konsekvenser, nærmer lavprisselskaberne Wizz Air og Ryanair sig nu deres normale produktionsniveau fra 2019. Det skriver Jyllands Postens finansmedie Finans.dk.
Artiklen fra Finans.dk henviser til en analyse fra Eurocontrol, som viser, at Ryanair kun mangler 15 procent for at nå samme antal udbudte sæder som før coronakrisen, mens Wizz Air kun er 4 procent bagefter.
Stort skifte kan være på vej
Tallene vækker opsigt, ikke mindst fordi at selskaber såsom SAS, Lufthansa og Norwegian stadig er langt fra deres normale niveau. SAS er for eksempel kun på 50 procent af deres 2019-niveau. Det får den norske luftfartsekspert, Hans Jørgen Elnæs, til at spå om coronakrisens betydning for fremtidens luftfartsmarked:
”Jeg forventer, at den andel vil øges, så lavprisselskaberne i løbet af kort tid for første gang får flere passagerer end netværksselskaberne. Det er en game changer,” udtaler Hans Jørgen Elnæs til Finans.dk
FPU: Kan definere skandinavisk luftfarts fremtid
Da det stod værst til i april 2020, var flytrafikken reduceret med 90-95 procent i forhold til 2019. Allerede på dette tidspunkt advarede FPU om, at overenskomstdækkede arbejdspladser kunne risikere at blive erstattet af jobs med dårlige arbejdsvilkår, hvis organiserede skandinaviske selskaber ikke fik hjælp. Derfor bekymrer udviklingen også fagforeningen for piloter og kabineansatte i Danmark.
Læs også: Wizz Air brugte corona-krisen til at fyre “rådne æbler”
”I Danmark har vi haft fokus på overlevelse i form af bevarelse af overenskomsterne og arbejdspladserne, men nu står vi overfor en kamp, der handler om at definere fremtiden for skandinavisk og europæisk luftfart” siger Anders Mark Jensen, der blandt andet refererer til Ryanairs annoncering om åbning af base i Billund til efteråret, men også om WIzz Airs aggressive entré i Norge.
Kender løsningen
”Det minder på mange måder om det vi så under finanskrisen i 2008, hvor vi så selskaber uden overenskomster, der på enorm aggressiv og kreativ vis underminerede de selskaber, der tilbyder overenskomstmæssige arbejdsvilkår,” siger næstformanden.
FPU’s næstformand erkender, at fagbevægelsen står overfor udfordringer i en tid, hvor rigtig mange luftfartsansatte sukker efter ansættelse, og hvor coronarestriktionerne fortsat dæmper aktiviteten i branchen. Men det ændrer ikke på FPU’s og den europæiske fagbevægelses tilgang:
”I FPU arbejder vi kort fortalt på to fronter. Den første handler om at sikre overenskomster for de selskaber, der slår sig ned i Danmark. Den anden handler om at arbejde internationalt med vores europæiske kolleger og vores rumænske underafdeling for at sørge for, at der lægges pres på de selskaber, der ikke tilbyder rimelige arbejdsvilkår alle steder i EU.”, afslutter Anders Mark Jensen.