Wizz Air brugte corona-krisen til at fyre “rådne æbler” og piloter med sygefravær

Wizz Air udvalgte, hvilke piloter der skulle fyres ud fra, hvor meget sygefravær de havde, og hvor besværlige piloterne var. Det skriver flere medier, der er kommet i besiddelse af en hemmelig lydoptagelse.

Rådne æbler, besværlige piloter og piloter, der ofte var syge, var tilsyneladende nogle af de kriterier, som Wizz Air brugte til at beslutte, hvem selskabet ville fyre, da coronakrisen ramte. Det skriver flere medier, der er kommet i besiddelse af en lydoptagelse mellem Wizz Airs flyvechef og de base-managere, der skulle beslutte, hvem der skulle fyres.

Det norske medie Dagbladet citerer blandt andet flyvechefen for at have sagt følgende:

”Vi kender alle til de typer, som altid er syge. Juleaften syg. Nytårsaften syg. Når du spørger, om de kan arbejde på en fridag – nej. (…) Beskeden, jeg har fået, er at rydde op. (…) Rådne æbler, ud med dem!”

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Wizz Air nu oplyst, at flyvechefen er trådt tilbage efter en undersøgelse af, “hvordan COVID-19-relaterede afskedigelser blev bestemt og gennemført sidste år.”

Skaber et dårligt arbejdsmiljø

I lydoptagelsen fremgår det, at flyvechefen skulle afskedige 250 piloter, da corona-krisen ramte. 150 af dem var stadig i gang med den indledende træning, mens de resterende 100 skulle udvælges ud fra, hvor besværlige de var, og hvor ofte de var syge.

”Det er ekstremt bekymrende, at Wizz Air tilsyneladende har fyret folk med for mange sygedage. I luftfart er det obligatorisk, at man er fit til at udføre flyvninger. Man risikerer at skabe et miljø, hvor piloter ikke tør melde sig syge af frygt for at miste deres arbejde,” siger Mircea Constantin, der repræsenterer FPU Romania og arbejder for bedre forhold for flypersonale i Østeuropa.  

Wizz Air opretter base i Norge: ”De bruger alle beskidte tricks i bogen.”

I lydoptagelsen fremgår det ifølge Reuters også, at flyvechefen giver besked på, at de Wizz Air-piloter, der er ansat i et hollandsk rekrutteringsbureau, Confair, ikke skal afskediges, fordi ”de er nemme at have med at gøre og kan blive opsagt når som helst,” og fordi de er ”utroligt billige.”

Ifølge Reuters har Wizz Air oplyst, at en uafhængig gennemgang af håndteringen af ​​afskedigelserne ikke har fundet nogen indikation på, at selskabet handlede ulovligt.

”Det er klart, at der blev brugt et sprog i et internt opkald, der ikke afspejlede den igangværende proces eller virksomhedens værdier, og det er beklageligt,” siger en talsmand fra Wizz Air til Reuters.

FPU frygter at Wizz Air udnytter corona-krisen til at dumpe lønninger

Frygter samme metoder over for kabinepersonale

Wizz Air fyrede næsten 1.000 ansatte, da coronakrisen ramte, og FPU Romania er bekymret for, at Wizz Air brugte de samme metoder over for de mange kabineansatte, der også blev opsagt. Mircea Constantin opfordrer derfor nuværende og tidligere Wizz Air-ansatte til at henvende sig til FPU Romania, hvis de har brug for assistance.

”Lydoptagelsen vidner om en ekstremt problematisk praksis i selskabet. Vi vil opfordre Wizz Air til at undersøge, om selskabet har brugt samme metoder over for kabinepersonalet. FPU Romania er i forvejen bekendt med sager, hvor kabineansatte, der har udtrykt bekymringer, bliver klassificeret som ballademagere og afskediges. Denne praksis hører ingen steder hjemme, og vi håber, at den nuværende sag kan være en øjenåbner for selskabet,” siger Mircea Constantin, der selv blev afskediget fra Wizz Air i 2014, fordi han grundlagde en fagforening.  

Ifølge Reuters har Wizz Airs talsmand ikke ønsket at oplyse, om flyvechefen stadig er ansat i Wizz Air, og det har ikke været muligt for Reuters at få kontakt til flyvechefen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev