IFALPA: ”Alle piloter i verden skal vide, hvad der foregår i North Flying.”

Verdens største pilotorganisation, IFALPA, anmoder alle sine medlemmer om at tage aktive tiltag mod det nordjyske flyselskab North Flying. Beskeden fra pilotorganisationen kommer på baggrund af North Flyings konflikt med fagforeningen FPU.

Verdens piloter skal stå sammen mod ensidighed og ond vilje fra selskabsledelser, der ikke har respekt for ordentlige arbejdsvilkår. Det gælder særligt i lande som Danmark, der har en stolt tradition for dialog og samarbejde mellem arbejdstager og arbejdsgiver, og som derfor er et foregangsland over hele verden.

Sådan lyder beskeden fra IFALPA (International Federation of Air Line Pilots Associations), der netop har offentliggjort en bekendtgørelse, en såkaldt anmodning om gensidig hjælp, på baggrund af konflikten mellem flyselskabet North Flying og fagforeningen FPU (Flyvebranchens Personale Union).

Her anmoder IFALPA alle pilotorganisationer i verden om støtte til de piloter, der i sidste måned blev afskediget i North Flying. De ni FPU-medlemmer mistede deres arbejde, da selskabet løsrev sig fra den gældende overenskomst med FPU.

I bekendtgørelsen skriver IFALPA blandt andet:

”Ensidige ledelsesbeslutninger som denne kan ikke tolereres. Slet ikke i Danmark. Selskabet handler i ond tro, og det kan skabe en uhyggelig præcedens, som kan have negative konsekvenser for alle piloter i Europa og Danmark.”

Samme budskab har Senior Officer fra IFALPA, Sebastián Currás-Barrios:

”Vi ønsker at sende en klar og tydelig besked til selskabet, det danske samfund og det store fællesskab af piloter i hele verden. Danmark er et foregangsland, når det gælder arbejdsvilkår, og derfor frygter jeg for, hvilke konsekvenser denne situation kan have for piloter i resten af branchen. Derfor skal alle piloter i verden være klar over, hvad der foregår i North Flying.”

100.000 piloter står sammen for ni piloter

IFALPA har siden 1948 forenet de nationale pilotorganisationer til én fælles stemme. I dag repræsenterer organisationen mere end 100.000 piloter i 74 medlemslande herunder Danmark og de danske piloter, der er medlem i IFALPA gennem DALPA (Danish Air Line Pilots Associations). Alle pilotmedlemmer i FPU er automatisk også medlemmer af DALPA/IFALPA.

Den verdensomspændende pilotorganisation har som erklæret mål at promovere sikkerheden i luftfart og at forsvare alle piloters rettigheder på arbejdsmarkedet.

”Det er vigtigt for IFALPA at vise de ni piloter, at der er 100.000 brødre og søstre, der støtter dem i deres kamp. Vi er et kæmpestort fællesskab, der forstår, hvad de går igennem lige nu. Piloterne har ret til at kæmpe for deres arbejdsvilkår, og de skal på ingen måde acceptere den her adfærd fra selskabets ledelse. Ligesom vi ikke gør,” siger Sebastián Currás-Barrios.

Ifølge Sebastián Currás-Barrios er den moralske opbakning til de tidligere North Flying-piloter vigtig for IFALPA, der også aktivt hjælper piloter i helt andre sammenhænge:

”IFALPA-piloter hjælper hinanden i alle vigtige sammenhænge, og det er underordnet, om der er tale om ni piloter i et lille flyselskab, som ingen nogensinde har hørt om, eller om det gælder alle piloterne i verdens største selskab. Som fællesskab har vi koordineret indsatser for at hjælpe hinanden ud af jordskælv og andre naturkatastrofer, og nu hjælper vi piloterne i North Flying,” siger Sebastián Currás-Barrios.

IFALPA: 5 tiltag mod North Flying

Bekendtgørelsen fra IFALPA indeholder helt konkret fem anmodninger, som alle medlemsorganisationer kan bakke op om.

IFALPA anmoder hver medlemsorganisation til:

Hver enkelt medlemsorganisation kan give sin støtte til en eller flere af de fem anmodninger fra IFALPA. Hvordan støtten konkret udmøntes, afhænger både medlemsorganisationernes vedtægter og af nationale lovgivninger.

IFALPA håber, at så mange medlemmer som muligt giver deres støtte, og at særligt Danmarks nabolande melder sig ind i kampen:

”Jeg håber, at vi får så meget støtte og opbakning fra vores medlemsorganisationer i særligt Danmarks nabolande, at North Flying er nødt til at komme til fornuft og indgå en ordentlig overenskomstaftale med FPU. Allerhelst så vi, at vi kan trække vores anmodning tilbage, fordi piloterne har fået de vilkår og den respekt, som de fortjener,” siger Sebastián Currás-Barrios.

FPU er allerede aktivt involveret i flere af tiltagene. FPU opretholder eksempelvis stadigvæk en lovlig blokade mod North Flying, der betyder, at ingen FPU-medlemmer må søge eller tage job i selskabet.

Læs anmodningen fra IFALPA i sin fulde længde her.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev