Hvorfor skal du ansætte en pilot?

Allan Lavridsen er kaptajn med 30 års erfaring og 15.000 timers flyvetimer i kroppen. Han har forfattet et indlæg, som burde være pligtlæsning for jobcentre og mange arbejdsgivere i Danmark. En pilot er nemlig meget mere end en, der kan transportere folk fra A til B.

Af Allan Lavridsen, luftkaptajn, EASA examiner Boeing 737

Allan Lavridsen er kaptajn og examiner.

Corona-pandemien har efterladt luftfart i ruiner, og tusindvis af piloter er fritstillet eller konkursramt. Efter mere end 30 år i luften, husker jeg ikke, at det nogensinde har været værre.

Situationen har fået mange piloter til at overveje, hvilke færdigheder et liv i luftfart har givet dem. På landets jobcentre er der fuld fart på buskørekort og truckcertifikater. Men er det virkelig det eneste, piloterne kan? Transportere mennesker og fragt fra A til B?

Her er lidt tanker fra mig om, hvad jeg har erfaret. Min liste er slet ikke omfattende nok, men så kan jeg jo lave et indlæg mere en anden dag 🙂

Hvad kan de så, de piloter?

  • Udvise lederskab og samarbejde med et bredt spektrum af mennesketyper.
  • Analysere komplicerede sammenhænge – både tekniske og sociale.
  • Prioritere og tage beslutninger i et mættet informationsmiljø.
  • Tale offentligt, undervise og dele viden.
  • Udvise ro, disciplin og flexibilitet.

Et fly er et lille samfund i 10 kilometers højde, og kaptajnen er byens borgmester. Styrmanden er viceborgmesteren. Flyvningens sikre afvikling er et komplekst teamwork mellem rigtige mange mennesker. Selvom jeg her fokuserer på piloterne, kræver det mange menneskers indsats, inden et fly kommer i luften. De vil alle være et aktiv for danske virksomheder. Det hele er nok en af de mest komplekse logistiske operationer, der foretages på kommerciel basis. At komme ind på dem alle her, bliver simpelthen for omfattende.

Lederskab:

“The pessimist complains about the wind. The optimist expects it to change. The leader adjusts the sails”.

John Maxwell

At være pilot er mere et ledelsesansvar, end det er noget andet. Man skal samarbejde med et meget bredt spektrum af personligheder. Du har ansvaret for den nyudklækkede student, der har sit første job efter et liv på skolebænken, og som pludselig befinder sig i en krævende branche (og nej, kabinepersonalet er ikke ansat til at servere kaffe og the). Det kræver omsorg og forståelse at rumme de mange, der er nye i job. Man skal også samarbejde med erfarne veteraner, der har brugt det meste af deres voksne liv i luften – og dette stiller andre krav. Der skal samarbejdes på tværs af sprog og kulturer, da luftfartsbranchen er et internationalt miljø – og de fleste har da også arbejdet i udlandet i perioder. Man får ikke en lang karriere i luften uden en vis portion social intelligens.

Kompleksitet:

“Out of intense complexities, intense simpli-cities emerge”

Winston Churchill

Et fly er en avanceret maskine, og operationen af den er styret af teknisk indsigt, fastlagte procedurer (Standard Operating Procedures), indviklede regler og et meget stort flow af informationer. Når du samtidig skal agere med mange forskelligartede mennesker, kræver det færdigheder i at bevare overblikket – skille “skidt fra kanel” og prioritere næste handling. Dette er pilotens hverdag.

Prioritere:

“Action expresses priorities”.

Mahatma Gandhi

Det er jo så sandt, som det sagt, Gandhi. I et flightdeck skal der handles, ellers får det meget hurtigt konsekvenser. Selvom der ofte er usikkerhed og stress – så kræver det handling (og god planlægning), når “kontoret” bevæger sig med 800 km/t . Piloter er gode til at navigere i et miljø med meget information, hvor det gælder om hurtigt og sikkert at finde frem til det, der er vigtigt lige nu. En kompleks afvejning af sikkerhed, teknik, økonomi og besætning/passagerers behov.

Ro, disciplin og flexibilitet:

“Always behave like a duck – keep calm and unruffled on the surface, but paddle like the devil underneath”

Jacob Braude

Ro og disciplin er alfa omega, når du skal give kommandoer i et hierarkisk miljø – hvor du ofte ikke kan se, hvad de andre laver. Det fungerer dårligt, hvis du virker alt for stresset. Hvis du starter med at være udisciplineret i dine forberedelser, ender du med sikkerhed med en stresset situation. Nogle gange bliver du stresset alligevel, men en god arbejdsdisciplin minimerer det.

Det starter med at være udhvilet, når du møder, være velforberedt og arbejde struktureret. Det lærer man hurtigt i et fly, hvor der altid er kontant afregning. At være struktureret handler også om selverkendelse, og på forhånd have gjort sig tanker om, hvad du selv er god til, og hvad andre kan bedre. Måske er det mange år siden, du fik din tekniske uddannelse, og den unge ambitiøse styrmand ved siden af dig er måske lige trådt ud af undervisningslokalerne. Han sidder med sikkerhed inde med viden, du ikke havde tænkt på. Det samme med den nyansatte 19 årige stewardesse i aft galley. Hun sidder måske inde med vigtig information om, hvordan venstre motor har det lige nu, selvom du først konkluderede noget andet ud fra instrumenterne. Piloten skal være fleksibel i sit hoved og klar til hele tiden at revidere en beslutning, hvis det er nødvendigt.

Kommunikere, dele viden og undervise:

“Those who know, do. Those that understand, teach”

Aristoteles

Piloten skal kommunikere til passagererne og sørge for, at de rolige og trygge. At tale offentlig er en naturlig del af jobbet, som man øver sig i på hvert eneste rute segment af en arbejdsdag. At være kaptajn er også at undervise. Han arbejder ofte med nye og uerfarne besætningsmedlemmer og deler ud af viden og erfaringer – det er en helt naturlig del af arbejdsopgaverne. Praktiske erfaringer gives videre fra kaptajn til styrmand, fra kabinechef til besætningen, osv. Uden intens vidensdeling fungerer det ikke…

Livet i luftfart er præget af konstant læring, og der er i årets løb et utal af kurser og check som skal gennemføres. Dette varetages af selskabernes træningsafdeling, og her underviser en flok af instruktører (der også er aktive på linien) selskabets ansatte i mange forskellige fag. Resource management, human factors, tekniske emner, praktisk flyvetræning og så videre. Det er en “way-of-life” at ofte skulle sætte sig ind i nye komplicerede ting. Alle underviser hinanden.

Summasummarum:

Der er rigtigt mange piloter, der lige nu leder efter et job uden for luftfart, og de er sprængfyldt med alle de færdigheder, som en dynamisk organisation har brug for. Så lad nu for guds skyld være med at opfatte dem som glorificerede buschauffører. Det er både useriøst og et spild af værdifulde ressourcer. De skal ud og have noget ansvar, det er det, de er gode til. Næsten alle vil kunne købe sig et flycertifikat, hvis de har penge nok, men kun ganske få har evnerne til at skabe sig en professionel karriere i luftfart. Disse mennesker er vant til at præstere på et højt niveau hver dag, det vil de gerne blive ved med.

Kald en pilot til jobsamtale i dag, det bliver du glad for.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev