Her er piloternes dom: Air France er det mest socialt ansvarlige selskab i Europa

Air France indtager en førsteplads i en ny undersøgelse af arbejdsforholdene for piloter i 136 europæiske flyselskaber.

Næsten 6.000 europæiske piloter har vurderet arbejdsforholdene i deres selskab. De har svaret på en række spørgsmål – bl.a. om deres arbejdsgiver respekterer retten til at strejke, har overenskomst og bruger atypiske ansættelser. Undersøgelsen er foretaget af European Cockpit Association, der ud fra svarene har tildelt selskaberne point og placeret dem i et socialt indeks.

Med 98 point placerer Air France sig på en førsteplads i ECAs sociale indeks efterfulgt af det hollandske cargoselskab Martinair og tyske Condor Flugdienst.

“Jeg er glad for endelig at arbejde for et selskab, der investerer i dets ansatte og behandler dem ordentligt og med respekt. Air France/Transavia France er tæt på en 10/10-rating, når det kommer til deres ansættelsesvilkår,” skriver en pilot bl.a. i en kommentar til sin besvarelse om arbejdsforholdene hos Air France.

Coronakrise har skabt gnidninger

Ud fra pointene inddeles selskaberne også i fem kategorier: Social Excellence, Social Partner, Social Snail, Social Misfit og Social Junk.

I den bedste kategori, Social Excellence, får Air France selskab af bl.a. KLM, Austrian Airlines og Icelandair. Også de danske selskaber Great Dane (nu under konkursbehandling) og Jettime figurerer i denne kategori, mens de to store skandinaviske selskaber, Norwegian og SAS, befinder sig i den næstbedste kategori Social Partner. Norwegian scorer 74 point, og SAS scorer 72 point.

“Det er godt at få et indblik i piloternes syn på, hvordan det går ude i selskaberne. Undersøgelsen viser, at coronakrisen har skabt store gnidninger mellem ledelsen og medarbejderne i nogle af de store skandinaviske selskaber, hvor krisen i luftfart har ramt allerhårdest. Men undersøgelsen bekræfter også, at det er nogle af de mest kreative lavprisselskaber, som både før og efter krisen har og har haft et dårligt forhold til deres ansatte, hvilket ofte skyldes dårlige arbejdsvilkår og en ”management-by-fear-kultur”,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Hård kritik til Ryanair og Wizz Air

Ryanair og Wizz Air, der begge gennem årene har fået meget kritik fra fagbevægelsen, scorer henholdsvis 38 og 33, og hører dermed til kategorien Social Misfit.

I undersøgelsen har piloter fra disse selskaber knyttet flere kritiske kommentarer til deres besvarelser. Om Ryanair skriver en respondent følgende:

“Ryanair kombinerer de tre værst mulige kulturer: en besparelseskultur, en kultur, hvor man skal skynde sig og være hurtig, og en frygtkultur.”

Wizz Air får ligeledes hårde ord med på vejen, hvor en respondent skriver følgende:

“Virksomheden har ingen respekt for medarbejderne og tænker kun på aktionærerne og bonus til ledelsen. Hvis du vover at tale om fagforeninger, så bliver du fyret. På papiret ser alt ok ud, men der er en frygtfaktor blandt medarbejderne for at miste deres job, og ledelsen misbruger det faktum, at der ikke er andre job i øjeblikket.”

Hele undersøgelsen kan ses her.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev