FPU vil have Danmarks bedste tillidsrepræsentanter. Det er en ambition, der kræver fordybelse og store investeringer, og derfor har FPU blandt andet afholdt en såkaldt Talentuddannelse for en gruppe tillidsvalgte fra kabinen. Et af talenterne er Kristoffer Michelsen, der her skriver om uddannelsen og studieturen til Bruxelles i maj 2023.
Af Kristoffer Michelsen, Næstformand i SCCU (SAS Connect Cabin Union)
Tilbage i sensommeren 2022 var jeg så heldig at blive optaget på FPUs ”Talentuddannelse” omhandlende organisering af kabineansatte og det arbejde, vi som tillidsvalgte kan gøre for at give de kabineansatte i Danmark en stærkere stemme. En vigtig og kæmpestor opgave.
I starten tænkte jeg, at det ikke var noget for mig at gå på en ”Talent”-uddannelse, da det ville kræve mere erfaring i fagforeningsverdenen. På daværende tidspunkt var jeg ”kun” bestyrelsesmedlem, og jeg troede ikke, at jeg ville have nok at byde på. Men min dygtige og meget insisterende formand troede på mig, og hun fik alligevel overtalt mig til at sende en ansøgning afsted. Nu sidder jeg så her, et lille års tid senere, som nyudklækket næstformand i SCCU og netop hjemvendt fra uddannelsens 3 dage lange og meget lærerige studietur til Bruxelles.
Vi skal have fat i de unge
Uddannelsen har budt på lidt af hvert undervejs. Vi har arbejdet med vores kommunikation og lært, hvordan vi bedst muligt kan håndtere de udfordringer, vi støder på som tillidsvalgte. Formålet har været at styrke os, så vi kan hjælpe vores medlemmer endnu bedre. Jeg synes virkelig, at det er lykkedes godt, og jeg glæder mig meget til at få gjort alle de ting, jeg har i lært, i virkeligheden.
Uddannelsen bød også på en studietur til Bruxelles, hvor vi skulle se EU indefra og lære mere om FPUs internationale arbejde. Og det er bare så vigtigt, når vi arbejder i luftfart.
Inden turen til Bruxelles har jeg haft til opgave at zoome ind på et område, som jeg længe har fundet interessant, nemlig hvordan vi styrker organiseringen af unge kabineansatte. Det skulle der skrives opgave om, og jeg skulle afslutningsvis fremlægge konklusionerne foran mine TR-kollegaer fra andre danske flyselskaber i European Transport Workers Federations lokaler i Bruxelles. En lidt nervepirrende oplevelse.
Vafler og voksendrømme
Med et stramt program planlagt var der ikke tid til at smage de famøse og lækre vafler med det samme, men tværtimod gik turen direkte fra lufthavnen og ud til ETF’s lokaler, hvor vi blev introduceret til deres arbejde og engagement i hele transportsektoren i Europa i kampen for bedre vilkår. Det var også her, at jeg og mine TR-kollegaer fremlagde hvert vores projekt med det hovedformål at styrke organiseringen.
Som den ”nye dreng i klassen” har det været enormt lærerigt og fascinerende at høre mine kollegaer fortælle om deres projekter med så meget passion og drivkraft. Ikke mindst deres store engagement i deres daglige arbejde gjorde indtryk på mig. Man kan næsten tillade sig at sige, at jeg sad med en følelse af, at ”jeg vil være som dem, når jeg bliver stor”. Nu ser jeg frem til at se, hvordan de hver især arbejder videre med deres emner – ligesom jeg gør med mit.
Ansigt til ansigt med EU
På dag 2 gik turen til Europa-Parlamentet, hvor vi i selskab af Europaparlamentsmedlem Marianne Vind fik en præsentation af hendes daglige arbejde i Bruxelles og lærte om, hvordan Danmark bidrager til EU. Vi åbnede samtidig op for diskussion og debatten om arbejdsmiljø og social dumping, som er et emne og problem, der ligger os meget nært i dansk luftfart. Diskussionen kunne have fortsat i timer, hvis det ikke var fordi, vi skulle videre på rundtur i parlamentet og videre til flere møder.
Med ingen tid at spilde skyndte vi os videre til Den Danske Ambassade, hvor vi fik et lynkursus i Belgien som land. Hvis man troede EU var kompliceret, så skal man tage et kig på Belgien i sig selv. Hvis jeg skal forklare det bedst muligt, og så flyvende kan forstå det, så er Belgien ligesom SAS, før Norge hoppede fra. Delt op i 3 regioner, der alle ønsker størst indflydelse, men som vil noget vidt forskelligt.
Vi havde også et møde med 3F, der som en af de eneste faglige organisationer har et kontor i Bruxelles for at få størst mulig indflydelse i EU. 3F kender også transportområdet indgående, så vi havde faktisk meget at tale om og være enige om. For mig var det en god øjenåbner at se, hvordan FPU har venskaber så langt fra min hverdag som tillidsvalgt i kabinen. Vi er virkelig en del af en noget stærkt sammen med organisationer som ETF og 3F.
Og så skylder jeg lige at sige, at vi også fandt tid til at smage de famøse og lækre vafler – og jeg kan stærkt anbefale dem til alle med en sød tand.
Jeg elsker luftfart
Man kan sige mange ting om luftfartsbranchen, og jeg har kun fået flere ting at sige om branchen gennem den her uddannelse. You either hate it or love it. Men en ting er i hvert fald sikker: Det bliver aldrig kedeligt. FPU har med denne uddannelse givet mig en fantastisk mulighed for at vokse og føle mig mere sikker i min rolle som tillidsrepræsentant. Det er jeg utroligt glad for.
Gennem foredrag og øvelser i uddannelsen føler jeg, at værktøjskassen er blevet fyldt op, men der er stadig plads til at lære mere. Jeg ser på med store øjne, når mine fantastisk dygtige TR-kollegaer fortæller om deres erfaringer, og jeg forsøger at suge alt til mig i håb om at blive til det talent, som FPU har givet mig den nødvendige tillid til at forsøge at blive.
Den næste tid vil jeg fokusere på at få bragt min nye viden ud i praksis. De tabte medlemmer skal vindes tilbage, og de nye medlemmer skal introduceres til en helt anden hverdag end det, de har været vant til. Og selvom tilgangen til fagforeningen i dag er anderledes end tidligere, er der stadig mange, som står inde for de klassiske værdier såsom fællesskab, sammenhold og styrken ved at stå sammen. Luftfartsbranchen er unik, og man lærer hurtigt, hvor vigtigt teamwork og sammenhold er.
I mit daglige arbejde som cabin crew forsøger jeg at forbinde alle de gode værdier med min indsats som tillidsvalgt. Jeg er valgt til og kæmper for bedre vilkår for mine kollegaer, og jeg har fået mod på meget mere i denne uddannelse. Tilsammen gør det, at jeg kun kan elske mit arbejde i luftfart.