Ny aftale mellem FPU og SAS-datterselskabet SAIL sikrer, at piloter og kabineansatte får danske, overenskomstdækkede vilkår, når SAIL opretter dansk base. Aftalen sætter kæp i hjulet for mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS, siger FPU-formand Thilde Waast.
Når SAS’ irske datterselskab SAIL opretter base i København, vil der fra begyndelsen blive fløjet på ordnede forhold. Det har FPU sikret med en aftale med SAIL.
SAIL har i en årrække opereret fra baser i London og Spanien, hvilket har umuliggjort danske overenskomster. Nu sikrer den nye aftale, at piloter og kabineansatte på en dansk base får direkte, danske ansættelser på gode skandinaviske løn- og arbejdsvilkår.
Den nye overenskomstaftale skal være med til at afholde SAS fra at bruge selskaber, der ikke har skandinaviske vilkår, forklarer FPUs formand, Thilde Waast.
”Med aftalen sætter vi en kæp i hjulet for mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS. Nu har vi sørget for, at en dansk SAIL-base bliver på ordentlige vilkår fra begyndelsen. Det betyder, at vi ikke skal have samme kamp, som vi haft med at få overenskomstdækket SAS’ underleverandører,” siger Thilde Waast.
Thilde Waast henviser til estiske Xfly og spanske Air Nostrum, der opererede med udenlandske vilkår i Danmark for SAS, indtil FPU fik dem overenskomstdækket.
Frygtede at SAIL ville fortsætte uden skandinaviske vilkår
Under forhandling af pilotoverenskomsten har FPU fået assistance fra en gruppe nuværende og opsagte SAS-piloter, som er en del af bestyrelsen i FPUs lokale forening, SPU.
”Vi frygtede, at SAIL ville fortsætte med at flyve uden ordentlige vilkår. Nu har vi fået en aftale, som løser et problem med outsourcing, og som samtidig skaber mulighed for gode jobs til mange af vores medlemmer og andre opsagte i branchen,” siger Michael Olesen, der er formand i SPU.
SAS forventer, at basen vil åbne i den kommende vintersæson og oplyser, at de planlægger at begynde med 3-5 fly, hvilket vil svare til et sted mellem 90 og 150 arbejdspladser.
”Vi har været ret bastante i vores krav. Der skal være overenskomst, fra det øjeblik SAIL hyrer ansatte i Danmark, og overenskomsten skal sikre attraktive arbejdsvilkår på lang sigt. Det er lykkedes” siger Thilde Waast, formand for FPU.
OM AFTALEN
Overenskomst lavet af FPU med assistance fra den lokale FPU-forening, SAS Pilot Union
Basen er planlagt til at åbne med 3-5 fly. Det betyder, at SAIL skal ansætte et sted mellem 90 og 150 kabineansatte og piloter
De første flyvninger er planlagt til at begynde i den kommende vintersæson
SAIL har siden 2017 opereret fra baser i London og Malaga på spanske og britiske arbejdsvilkår med indirekte ansættelser via et rekrutteringsbureau
I 2018 sendte FPU overenskomstkravet til SAIL
FPU har overenskomst for SAS-underleverandørerne Xfly og Cityjet, Air Nostrum samt for SAS’ Midsize-platform