Forleden dumpede der et brev ind ad brevsprækken til kontoret hos Flyvebranchens Personale Union, FPU. Afsenderen var personaledirektør i Ryanair, Eddie Wilson. Han vil gerne mødes. På hovedkontoret i Dublin.
Det er nye toner fra et selskab, der for godt 1240 dage siden smækkede med døren til Danmark.
Ryanair kunne dengang ikke se det rimelige i, at selskabets personale skulle have sikret ordentlige løn- og arbejdsvilkår i en overenskomst. Derfor valgte ledelsen at lukke for sin danske forretning.
Nye toner samme krav
Nye toner fra Ryanair ændrer dog ikke ved FPU’s budskab, fastslår næstformand Anders Mark Jensen. Han er netop rejst til Ryanairs hovedkontor i den irske hovedstad.
»Ryanair har sendt os en indbydelse til at mødes. De skriver ikke, hvad de vil tale om, men vi går ud fra, de vil tale overenskomst. Her kender Ryanair allerede vores holdning, men jeg skal gerne gentage den: Hvis Ryanair igen ønsker baser i Danmark, skal det foregå på overenskomst for samtlige personalegrupper,« siger næstformanden og tilføjer:
»Der er sket meget for Ryanair det sidste års tid. Det pres, vi har været med til at lægge på selskabet gennem vores europæiske samarbejdspartnere, ser ud til at bære frugt, om end der er meget lang vej igen.«
Første gang jeg møder @Ryanair på udebane. @Flyvebranchen ændrer dog ikke game-plan eller budskab af den grund. Ryanair skal stadig tegne OK både for kabinen og for piloterne. #arbejde #dktrp #eupol #luftenshelte pic.twitter.com/dKZNFVxidF
— Anders Mark Jensen (@AndersMarkJens) 12. december 2018
Dansk arbejdskamp har inspireret
Opgøret i Danmark i 2015 har inspireret fagforeninger i hele af Europa. For præcist et år siden gav Ryanair-ledelsen så under massivt pres en historisk indrømmelse: Man ville anerkende fagforeninger og indgå dialog om overenskomster:
»At anerkende fagforeninger bliver et signifikant skifte for Ryanair, men vi har før leveret radikale forandringer,« sagde Michael O’Leary, topchef i Ryanair, efter flere måneders åben krig med især selskabets piloter.
I månederne der fulgte, drog Ryanair-ledelsen på en omfattende charmeoffensiv. Turen gik også forbi Danmark, men nogen aftaler om overenskomst er det endnu ikke blevet til.
Mangler overenskomst i 20 lande
Ser man ud over det europæiske landkort, er realiteten, at Ryanair kun har opnået aftale om overenskomst i et enkelt af de 21 lande, selskabet opererer fra.
Derudover har selskabet opnået en god håndfuld anerkendelsesaftaler samt to delvise overenskomstaftaler. I disse aftaler er der tale om en række konkrete forbedringer for enkelte personalegrupper.
Disse aftaler har af Ryanair været flittigt brugt til at kommunikere fremskridt i dialogen med selskabets personale. Faktum er dog, at eksempelvis anerkendelsesaftaler udelukkende er en formel procedure, som intet betyder for de ansattes vilkår.
Ryanair flyver i dag til fire danske lufthavne, København, Aalborg, Billund og Aarhus, men har ikke baser i landet. Selskabet har derimod en base i Kaunas, Litauen, hvorfra der hver morgen letter et fly med kurs mod København. Herfra flyves der så videre som dagens første morgenfly til London.