Ryanairs kommende tilstedeværelse i CPH risikerer at presse danske kabineansattes lønninger. Sådan lyder det fra Robert Hoffmeier, formand for Cityjets kabineforening. Han mener, at samarbejde på tværs af landegrænser kan være med til at sikre danske arbejdsvilkår.
Piloter og kabineansatte arbejder i en branche, der er præget af det vilde vesten, og mange ting har den enkelte medarbejder ikke den store indflydelse på. Derfor er det én af fagbevægelsens fornemmeste opgaver at arbejde for at bringe sikkerhed ind i ansættelser.
Sådan lyder det fra Robert Hoffmeier, der i år blev valgt som formand for Cityjets kabineforening.
”Det er vigtigt, at vi sørger for at give vores arbejdsgiver forståelse for, at vi skal have et ordentligt arbejdsmiljø. Man får, hvad man betaler for. Giver man sine ansatte ordentlige lønninger og vilkår, får man medarbejdere, der yder et godt stykke arbejde,” siger Robert Hoffmeier.
’Ingen synes det er fedt at Ryanair kommer til CPH’
Robert Hoffmeier har arbejdet i 16 år som kabineansat i SAS Main og har det seneste halvandet år været kabineansat i den irske SAS-underleverandør Cityjet. Her blev han for et lille halvt års tid siden også valgt til formand for kabineforeningen CCU.
Han mener, at Ryanairs kommende base i Københavns Lufthavn er en af branchens største udfordringer.
”Ryanair vil åbne base i Københavns Lufthavn, og vi kan risikere, at de presser priser og lønninger ned. Ingen ansatte i Cityjet synes, at det er fedt, at Ryanair arbejder på de vilkår, som vi formoder, at de gør. Jeg er godt klar over, at Ryanair påstår, at kabinen har tegnet overenskomst med Dansk Metal, men de udtalelser, der har været, om at lønnen er væsentligt bedre end i Italien, er problematiske,” siger Robert Hoffmeier.
Han henviser til Dansk Metals forhandlingschefs udtalelser om, at italienske kabineansattes løn vil blive hævet med 30 procent, når de får arbejde for Ryanair med base i København.
”Det er ikke det, det handler om. Lønnen skal være på samme niveau som i Danmark. Det er der, vi skal til. Hvis der er tegnet overenskomst med Dansk Metal, er der ikke så meget, vi kan gøre, men i FPU kan vi arbejde for at fortælle passagererne og danskerne, hvad de får for deres penge af sikkerhed og kvalitet, når de er ude at flyve. Jeg håber også, at man kan påvirke noget gennem EU,” siger Robert Hoffmeier.
Internationalt arbejde vigtigt
For Robert Hoffmeier fylder det internationale aspekt af det faglige arbejde meget. Lige fra håndteringen af de kulturforskelle, der kommer fra at arbejde for et irsk firma, og til de forandringer, der bør igangsættes på EU-plan for at sikre luftfartsansattes vilkår.
”Der er hele misæren omkring EU og deres indflydelse på vores arbejde. Der er mange gode ting, men også meget der er rigtig skidt. Vi flyver efter FTL-reglerne, og der er en tendens til, at de bliver tilpasset laveste fællesnævner. Man sikrer sig, at alle inden for EU kan være med på vognen, men det lever ikke nødvendigvis op til skandinaviske standarder. Vi skal påvirke de danske politikere, der har med transport i EU at gøre. Det vil jeg gerne slå et slag for.”
Han håber, at CCU som lokalforening også kan være med til at få samarbejder op at stå internationalt, så der kan knyttes kontakter til udenlandske fagorganisationer, som sidder med samme tanker om, hvordan man organiserer og sikrer vilkår for kabineansatte.
”Der er interessant at høre, hvilke argumenter andre har, og det er generelt vigtigt at få samarbejder op at stå med faglige organisationer i andre lande. FPU har været med til at åbne fagforening i Rumænien. Som fagorganisation er det vigtigt, at vi ikke bare lader stå til og accepterer tingenes tilstand, men at vi finder andre måder at påvirke det på. Det synes jeg, at FPU gør,” siger Robert Hoffmeier.
God kontakt på tværs af lokalforeninger i FPU
Robert Hoffmeier har tidligere været involveret i bestyrelsesarbejde, da han var ansat i SAS Main, og han glæder sig over at være en del af FPU og bestyrelsen i Cityjets kabineforening.
”At være i FPU er meget anderledes end det, jeg har været vant til tidligere, på den gode måde. Jeg synes, det er rart, at der ikke er så langt i kommandovejene, og at man kan tage telefonen og ringe ind og få gode råd. Vores formand, næstformand, advokat og forbundssekretær står altid til rådighed,” siger Robert Hoffmeier, der også lader sig inspirere af den måde, som FPU håndterer faglige sager på.
”Når jeg har haft sager, som der skulle tages op med Cityjet, har FPU formået at holde en professionel tilgang til firmaet, hvor man prøver at respektere hinanden. Som formand lægger jeg også vægt på at være ærlig og tilgå firmaet med respekt. Det kan godt være, at vi gør tingene på hver sin måde, men vi skal frem til samme mål. Det, synes jeg, at FPU hjælper til med.”
Robert Hoffmeier har også haft glæde af de arrangementer, som FPU har afholdt, hvor tillidsvalgte blandt de kabineansatte kan mødes på tværs af selskaber for at udveksle erfaringer.
”Det fungerer rigtig godt, at der bliver afholdt møder på tværs af FPU. Der bliver arrangeret kabinesektionsmøder, og jeg har også haft stor glæde af de kurser, jeg har været på.”
Til kabinesektionsmøderne har han især haft glæde af at tale med kolleger i SAS Connect og SAS Link om nye rengøringskrav til de kabineansatte i SAS, og så har det været værdifuldt at have kontakt til Norwegians kabineansatte, der i øjeblikket sidder i overenskomstforhandlinger.
”Vi er spændte på at høre om deres forhandlinger, og hvad vi kan lære, når det bliver vores tur.”