Som eksternt selskab er det muligt at håndtere flyselskabers piloter og kabineansatte på en måde, der er fordelagtig for både flyselskaberne og de flyvende. Sådan lyder det fra Espen Høiby, tidligere SAS-pilot og i dag direktør i crew management-selskabet AAP Aviation, der har overenskomstaftaler med FPU for BRA og Finnairs danske crew.
Bemandingsselskaber har ofte haft et dårligt ry inden for luftfart, men samtidig bliver det mere og mere almindeligt, at flyvende personale ikke ansættes direkte i det flyselskab, de arbejder for, men i eksterne selskaber.
Et af de eksterne selskaber, der står for at håndtere flyvende personale, er crew mangement-selskabet AAP Aviation. I Danmark er deres kunder Finnair og det svenske flyselskab BRA. Begge har baser i Danmark, uden at deres piloter og kabineansatte er ansatte i moderselskaberne. De er i stedet ansatte lokalt i Danmark i AAP Aviation.
Faktaboks 54 kabineansatte er ansat på Finnairs danske base. 18 kabineansatte og 13 piloter er ansat på Bras danske base. Alle tre grupper er ansat i AAP Aviation og er dækket af overenskomstaftaler, som AAP har indgået med Flyvebranchens Personale Union (FPU).
Og det kan lade sig gøre at håndtere crew i et eksternt selskab på en måde, der er fordelagtig for både flyselskabet og det flyvende personale. Sådan lyder det fra Espen Høiby, direktør i AAP Aviation.
”Vi fungerer som et crew management-selskab i stedet for et traditionelt bemandingsselskab. Vi opererer med en helt anderledes forretningsmodel end mange selskaber derude. Vi muliggør, at internationale selskaber kan lykkes uden for egne hjemmemarkeder. Det gør vi ved at etablere os lokalt, tilbyde lokal ekspertise og fast ansættelse under konkurrencedygtige vilkår. Det er en win-win for selskaberne, for de ansatte og for foreningerne,” siger Espen Høiby.
Topprioritet at have godt samarbejde med fagforeninger
I Danmark har FPU overenskomstaftaler med AAP for de kabineansatte i Bra og Finnair samt piloterne i Bra, og AAP er løbende i dialog med de ansattes fagforening, fortæller Espen Høiby.
”Vi er afhængige af produktive forhold, da vi har en fælles interesse med fagforeningerne i at øge forretningen i de respektive lande og skabe langsigtede og bæredygtige løsninger for den lokale luftfart. Det er en topprioritet at opretholde et produktivt samarbejde med fagforeningerne i de forskellige lande, hvor vi er repræsenteret,” siger Espen Høiby.
”For eksempel oplever vi, at FPU er fremadskuende og problemløsende. Det er en af årsagerne til, at vi også har etableret mange af vores nyere aktiviteter i Danmark.”
AAP vil tilbyde flyselskaber lokal ekspertise og samlet løsning
Espen Høiby er selv tidligere pilot og har arbejdet i SAS i 28 år, hvor han var kaptajn og chief flight instructor, men han følte trang til at udforske nye horisonter på jorden og grundlagde i 2013 AAP Aviation.
”Jeg havde et ønske om at opbygge en sikker hub for ansatte i luftfartsindustrien, da sektoren er meget dynamisk og volatil. Jeg så et behov for at finde bedre måder at håndtere ansættelser på, som kunne give mere fleksibilitet og flere muligheder til de flyvende samtidig med at effektivisere driften for flyselskaberne,” siger Espen Høiby.
Faktaboks AAP Aviation tilbyder for eksempel rekruttering, træning, HR-service, planlægning og lønudbetaling. I Danmark står de for rekruttering, ansættelse og HR hos Bra, mens Finnair har valgt en samlet model, der for eksempel også tæller træning og planlægning.
At AAP kan stå for både at rekruttere, ansætte og administrere flybesætninger, er en fordel for både flyselskaberne og det flyvende personale, lyder det fra Espen Høiby.
”Det er gavnligt, at flyselskaberne kan bygge på vores lokale ekspertise og udnytte vores økonomiske stordriftsfordele. Vores lokale viden om steder, mennesker og kultur i de områder, hvor vi opererer, giver operatørerne den fordel og smidighed, de har brug for, for at lykkes. Samtidig giver det vores medarbejdere fleksibilitet og de bedste arbejdsvilkår,” siger Espen Høiby.
Ønsker gnidningsfri hverdag for besætning
Espen Høiby fortæller, at Danmark har stor betydning i AAP Aviations strategiske planer for fremtiden.
”Vi har etableret stærke relationer med besætningsmedlemmer, administration og fagforeninger i Danmark. Disse partnerskaber gør, at vi kan drive forretning på konkurrencedygtige og solide vilkår. Med kunder som Finnair og BRA, der opererer på det danske marked, har vi til hensigt yderligere at styrke vores tredelte samarbejde,” siger Espen Høiby.
”Vi har et klart mål om forretningsvækst, der overstiger niveauerne fra før corona-krisen inden for de næste par år. Vores vision er at fortsætte med at revolutionere luftfartsindustrien ved at tilbyde løsninger, der fremmer vækst og har positive virkninger på industrien. Vi ønsker at sikre bæredygtige beskæftigelsesmuligheder, karriereudvikling og en gnidningsfri hverdag for vores besætning.”