Som en af de første lufthavne i Europa har Københavns Lufthavn installeret et batteri til lagring af grøn strøm.
Selvom det er en udfordring at få godkendelse til at drifte et batterianlæg i en lufthavns kritiske infrastruktur, vil et stort batteri snart være i drift i Københavns Lufthavn.
Et nyt styresystem vil samtidig give Københavns Lufthavn overblik for, hvornår det er mest fordelagtigt at lagre energien direkte fra den solenergi, der bliver produceret på lufthavnens mange solcelleanlæg, og hvornår det giver mening at fylde grøn strøm på batteriet fra elnettet.
Et samarbejde mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet ALIGHT, har gjort, at der er lykkedes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.
“Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barriere, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn,” siger Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut.
Svarer til tre måneders elforbrug
Batterisystemet er bygget specielt til Københavns Lufthavn med hensyntagen til lufthavnens høje sikkerhedsniveau både i forhold til IT- og brandrisici. Lufthavnen er ramme for en række forsøg med at lagre strøm med henblik på at gemme og bruge grøn strøm, produceret af sol og vind, på den mest effektive måde.
De forskellige demonstrationsaktiviteter og forsøg med batteriet skal køre frem til udgangen af 2025, hvor der løbende vil blive samlet erfaringer og viden, som kan deles med andre lufthavne.
“Det er virkelig et spændende projekt, vi er i gang med. Det vil være en kæmpe gevinst, hvis vi bliver i stand til at kunne styre lufthavnens energiforbrug smartere. Det betyder både, at vi kan reducere vores el-omkostning, men endnu mere vigtigt at vi kan få nedbragt udledningen af CO2-emissioner,” siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.
Batterisystemet, der er leveret af firmaet Xolta, er på 900 kW / 1.200 kWh. Kapacitetsmæssigt svarer det til en gennemsnitlig families elforbrug i tre måneder.
Batterisystemet bliver placeret i Maglebylille, syd for terminalerne, ved lufthavnens værksteder og garageanlæg. Her er der både tilsluttet solcelleanlæg og ladestationer, som kan indgå i de forskellige test af systemet, uden det påvirker den daglige drift af lufthavnen.