EU-politiker og FPU: Stop med at spille hasard med de ansatte

Piloter og kabineansatte i Danmark skal have bedre arbejdsforhold, og opgaven skal løftes af både lovgivere, faglige organisationer og arbejdsgivere. Lige nu er det nemlig utilstrækkelig lovgivning, manglende opsyn og snedige skrivebordsmanøvrer, der styrer slagets gang, mens der spilles højt spil med arbejdsmiljø og sikkerhed.

Fælleserklæring af Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, og Anders Mark Jensen, næstformand for FPU.

På nogle områder minder dansk luftfart mere om et spil roulette end et trygt og ordentligt arbejdssted. Der spilles med høj risiko på tilfældigheder, der er himmelhøje indsatser og en hulens masse tabere. Og det fortjener de ansatte i flyene ikke. De fortjener sikkerhed, retfærdighed og ordentlige vilkår.

De ansatte i dansk luftfart bliver alt for ofte klemt mellem vag lovgivning, manglende regulering og en teknologisk udvikling, der i al hast presser vilkårene ombord på flyene. Og det er vi nødt til at gøre op med. Det skal være slut med at spille hasard med de mennesker, der hver eneste dag holder flyene i himlen.

Så meget står klart, efter at vi mødtes for nyligt i selskab med en række tillidsvalgte fra FPU til en konstruktiv rundbordssnak om virkelighedens luftfart. Til det møde fandt vi en række udfordringer i luftfart, som kræver løsninger, og vi fik begge nye idéer til hvert vores arbejde, så vi i fællesskab kan tage kampen for et bedre europæisk arbejdsmarked – også i skyhøjde. Særligt tre kampe skal kæmpes for et bedre arbejdsmiljø.

Dansk arbejdstilsyn på dansk jord

Som flyvende i Danmark er det følgende ren rutine: Du vågner i Danmark. Finder vej gennem den danske myldretid. Træder gennem en dansk lufthavn og tjekker ind på dit danske arbejde. Men du arbejder måske i udlandet. Og du vinker faktisk farvel til Danmark lang tid før, du tror.

Så snart du træder ind på din egentlig arbejdsplads – flyet – kan du på papiret befinde dig i udlandet. Måske sætter du fødderne på et lille stykke af enten Irland, Malta eller Spanien. I hvert fald når det kommer til reglerne for arbejdstilsyn.

Et fly kan nemlig sagtens være indregistreret i eksempelvis Irland, selvom du og flyet har base i Danmark. Det betyder helt lavpraktisk, at du forlader en stor del af de danske regler for arbejdstilsyn, når du træder ombord på det irsk-registrerede fly. Og har du først taget skridtet over grænsen til Irland, så er det irsk lovgivning, der gælder. De danske regler er ikke med på rejsen.

Det er logisk nok, at det kun er det irske arbejdstilsyn, der kan kontrollere sikkerheden på byggepladserne i Dublin. Men logikken ophører, når danske regler for arbejdstilsyn ikke behøves at blive overholdt i Danmark, bare fordi din arbejdsplads har en irsk indregistrering. Det danske arbejdstilsyn skal selvfølgelig være velkommen ombord på flyene i Danmark, for hvor tit har du set en delegation fra det irske arbejdstilsyn uden for Irland?

Derfor har vi har brug for at forsimple systemet, så der gælder fælles regler på hele kontinentet. Regler, der tillader det danske arbejdstilsyn at holde tilsyn med lønmodtagere i Danmark eller forpligter det irske tilsyn til at overholde samme standarder. Det skylder vi simpelthen medarbejderne.

Dårlige jobs billigt til salg

Et af de varmeste emner i beskæftigelsesudvalget i Europa-Parlamentet er balladen om falske selvstændige. Vi kender især ansættelsesformen fra app-tjenester eller platforme som Uber og Wolt, og udviklingen går vanvittigt hurtigt. Selskaber som disse sætter opgaver til salg og maskerer dem som helt regulære jobs.

Men det er på ingen måde regulært, for virksomhederne hyrer folk ind som selvstændige enkeltmandsvirksomheder, og det betyder, at de kan strippe medarbejderne for de mest basale arbejdstagerrettigheder, som pension, feriepenge, forsikringer og en ordentlig løn. Der er desværre forfærdeligt mange europæere, som er så fattige, at de er nødt til at tage ”job” som falsk selvstændig.

Helt kort kan man sige, at vi som arbejdstagere underbyder hinanden og vores fælles interesser, hvis vi tager arbejde som falske selvstændige. Men problemet skal løses i Bruxelles, så vi sikrer nogle minimumskrav til beskyttelse af alle på arbejdsmarkedet og får en tiltrængt kulegravning af selve ansættelsesformen. Indtil nu har det nemlig fundet sig godt til rette i et smørhul af manglende lovgivning. Heldigvis er EU i fuld gang med at ændre dette med et såkaldt platformsdirektiv, der skal beskytte lønmodtageren og de basale rettigheder på arbejdsmarkedet.

Vi ser så småt bevægelser i luftfartsbranchen, der peger i retning af disse løse og usikre ansættelser. Derfor er det allerede nu vigtigt for dig som pilot eller kabineansat at være klar over udfordringen. Vi må fortsat organisere os og stå sammen i kampen for bedre vilkår i vores branche.

Grænsen er nået

Vores sidste udfordring er stort set hverdagskost i danske lufthavne: Grænseoverskridende arbejdskraft og social dumping. I luftfart ser vi stadigvæk igennem fingre med konceptet om at ”lease mennesker”, der eksempelvis arbejder på lokale lettiske forhold, mens de befinder sig i Skandinavien.

Det er vores opgave at få fortalt resten af befolkningen, hvor vanvittigt det i virkeligheden er. Selvfølgelig må en kvalificeret pilot – eller sygeplejerske for den sags skyld – fra Letland tage arbejde i Danmark. Det er fuldstændig op til personen selv, for vi lever heldigvis i et Europa med fri bevægelighed. Men piloten eller sygeplejersken skal have det samme i løn som de danske kollegaer. Selvom det siger sig selv, kan selskaber alt for let arbejde sig uden om principperne. Og det sker mere i luftfart end i sundhedsvæsnet.

For at løse problemet med social dumping, skal politikerne skride hårdere ind over for sådan nogle snedige skrivebordsmanøvrer, mens faglige organisationer endnu en gang må sørge for at overenskomstdække alle grene af luftfart.

I EU er der heldigvis en gevinst i sigte. Det lykkedes eksempelvis at blive enige om en såkaldt vejpakke, der skal sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår til alle lastbilchauffører på Europas vejnet. Både for den enkelte vognmands skyld og for den fair konkurrence på kontinentet. I vejpakken kan vi finde flere gode elementer, som stort set kan kopieres over i en eventuel luftpakke, der kan sikre det samme for luftkorridorerne og de ansatte over Europa.

Som I forhåbentlig kan se, er der kommet meget ud af en rundbordssnak i Europa-Parlamentet. Ved at lytte og forstå hinanden, arbejdstagere og politikere, kan vi tage de første skridt væk fra luftfarts-kasinoet og i stedet bevæge os mod stabile, trygge og ordentlige ansættelser i luften.

Marianne Vind har siden juli 2019 siddet i Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, hvor hun blandt andet har haft plads i udvalgene for transport og beskæftigelse og har været ordfører på EU’s arbejdsmiljøstrategi. Marianne Vind har en fortid i den danske fagbevægelse som næstformand i HK/Privat.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev