Gang på gang har myndighederne advaret dronepiloter om at holde deres droner langt væk fra lufthavne.
Frygten er, at en drone skal ramme et fly, der enten er ved at lette eller lande i lufthavnen. Hidtil har der været begrænset med viden om, hvor stor skade en drone kan forvolde på et fly.
Tidligere kollisioner mellem fugle og fly har dog givet et praj om, at en kollision ikke er ufarlig.
Nu viser en test, udført af eksperter University of Dayton Research, USA, at en drone kan forvolde betydelig skade på et fly, skriver sUAS News, der følger branchen for ubemandede flyvninger.
Drone skader vital del i vinge
Testen på University of Dayton Research efterligner en kollision ved 383 kilometer i timen mellem en DJI Phantom 2 – en af verdens mest populære dronetyper, som vejer godt et kilo – og vingen på et sportsfly af typen Mooney M20.
Øjeblikket, hvor drone og fly brager sammen, er foreviget på video. Her kan man se, dronen slå en dyb flænge i flyets vinge.
Se videoen af testen her (artiklen fortsætter under videoen):
Kilde: University of Dayton Research Institute
»Selvom dronen gik i stykker, hang dets energi og masse sammen og forvoldte væsentlig skade på vingen,« siger Kevin Poormon, gruppeleder for sammenstødsfysik (impact physics) ved University of Dayton Research ifølge sUAS News.
Testen foregik under kontrollerede forhold. For at sammenligne kollisionen med fugle, blev der ud over dronen også ”skudt” en kunstig fugl af tilsvarende vægt som dronen ind i vingen.
»Fuglen forvoldte mere synlig skade på vingens forkant, men dronen penetrerede dybere ind i vingen og beskadigede hovedspærret (vingens bærende del red.), hvilket fuglen ikke gjorde,« siger Poormon.
Flere droner tæt på lufthavne
Foruden hovedspærret, vingens bærende del, består en flyvinge blandt andet af vitale dele til at manøvrere flyet samt brændstoftanke.
På en Boeing 737 – der er et af de mest populære trafikfly i verden – gemmer der sig op mod 5000 liter brændstof i hver vinge ved en fuldtlastet start.
I Danmark har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Center for Luftfart tidligere fremlagt tal, der viser at flere og flere droner flyves tæt på danske lufthavne.
Fra 2015 til 2017 er antallet af droner fløjet tæt på lufthavne steget fra fire til ti.
Ekspert: Kollision kan føre til fatal ulykke
Anders Madsen luftfartsinspektør ved Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ser med stor alvor på erfaringerne fra University of Dayton Research.
Han understreger, at der på hjemmesiden droneregler.dk findes en grundig gennemgang af reglerne for brug af droner, herunder brug af droner i nærheden af lufthavne.
»Vi kan ikke kraftigt nok indskærpe, at disse regler skal overholdes af alle dronebrugere, for som denne video viser, så kan en kollision mellem en drone og et fly – i allerværste tilfælde – føre til fatale ulykker,« pointerer Anders Madsen i et skriftligt svar Luftfart.nu.
Hvilken afstand, man skal holde til lufthavne, afhænger af, hvilken type flyveplads der er tale om. Droner må ikke flyves tættere end fem kilometer på banerne ved offentlige flyvepladser imens afstanden til banerne ved militære flyvepladser er otte kilometer.