Rygterne om konkursen i Primera Air svirrede allerede i luften flere timer, inden selskabet officielt bekræftede den økonomiske deroute natten til 2. oktober 2018.
Blandt de ansatte stod det, som timerne skred frem, klart, at de ville miste deres arbejde og måske tilmed ikke få løn.
Uvishederne var mange. Men de ansatte valgte at blive og kæmpe til det sidste.
Ulrik Lund, luftkaptajn og nu tidligere ansat i Primera Air, var 1. oktober 2018 på vagt til at flyve Primera Air rute PF431 og PF432 – København-Palma de Mallorca tur-retur.
»Allerede om morgenen havde jeg hørt rygter om, at selskabet ville gå konkurs. Men det var ikke noget, jeg kunne få bekræftet. Jeg tog derfor på arbejde – det passer man jo,« fortæller Ulrik Lund, der har fløjet for Primera Air i 12 år og tilføjer:
»Inden vi skulle afsted, kom der så besked fra operations (den afdeling som planlægger flyvningen red.), at til midnat ville konkursen blive officiel.«
Ville gøre alt for at hjælpe
Som kaptajn for besætningen på Palma de Mallorca-turen mødtes han med kollegaerne til briefing inden afgang. Her spurgte han hver især, om de havde lyst til at gennemføre flyvningen.
»Ingen skulle føle sig presset. Vi havde fået at vide, at vi var i vores gode ret til at gå hjem. Men alle var enige om at nyde den sidste tur sammen og få folk hjem,« siger Ulrik Lund.
»Det var en vemodig situation, men alle er meget professionelle og ville gerne gøre alt, hvad de kunne for at hjælpe selskabet. Det skulle ikke være vores skyld, at selskabet gik konkurs,« tilføjer luftkaptajnen.
Og sådan gik det til, at passagerer rejsende ombord på Primera Air-flyet ”Charlie” (YL-PSC) 1. oktober 2018 klokken kvart i fem om eftermiddagen lettede fra bane 22R med kurs mod Palma de Mallorca.
En god afslutning
Corradina var en af de fire besætningsmedlemmer i kabinen på turen til Palma de Mallorca den eftermiddag og aften.
For hende kom først rygterne og siden nyheden om konkurs som en stor overraskelse. Primera Air havde i en mail få dage før konkursen ladet de ansatte forstå, at det gik godt i selskabet.
»Vi så på hinanden og sagde – hvad gør vi nu? Vi ville gerne gøre det godt til det allersidste. Skulle dette blive vores sidste flyvning med Primera Air, ville vi gerne give passagerne en god oplevelse og flyve dem afsted på deres ferie og hente dem, der skulle hjem,« fortæller Corradina.
Hun lægger lige som Ulrik Lund vægt på, at alle besætningsmedlemmer gjorde det frivilligt og med et ønske om at stå deres arbejdsgiver bi til det allersidste.
»Det føltes som den rigtige afslutning at tage af sted. Man kan sige, vi havde det hyggeligt på trods. Blandt os medarbejdere har der altid været et godt sammenhold. Jeg har selv været i selskabet i halvandet år, og jeg blev taget godt imod, da jeg blev ansat,« siger Corradina.
»Vi lod ikke passagererne mærke vores uvished. På en måde var det en meget positiv og hyggelig tur. Det blev en god afslutning. Men det er meget trist,« siger hun og tilføjer efter en lille pause:
»Det var så det.«
”Vi håber, vi ses igen”
Flere passagerer havde dog allerede hørt om konkursen inden afgang fra København – og på vejen hjem var det kendt for alle.
»Der var en lidt bittersød stemning. Passagerne var selvfølgelig glade for at komme afsted, men de så også på os med sorg – de følte med os. Da vi kom retur til København, klappede de alle sammen, efter min kollega over højtaleranlægget sagde tak, at de var med på denne sidste tur og tilføjede – ”vi håber, vi ses igen”.«
For sådan var det i Primera Air. Man så frem til at møde passagererne, og de ansatte havde det godt med hinanden. Derfor holdt personalet af deres arbejde, fortæller både Corradina og Ulrik Lund samstemmigt.
Og måske netop derfor var der ikke bare et, men flere fly på vingerne helt frem til konkursens indtræden. Nogle besætninger strandede i udlandet, imens det allersidste fly – flyet fra Malaga til København – landede i København 11 minutter over midnat.
»Jeg kommer til at savne mine kollegaer. Vi kunne godt lide at arbejde sammen,« siger Ulrik Lund.
Omkring 300 piloter og kabineansatte har mistet deres arbejde i forbindelse med konkursen i Primera Air.