Søndag skete der et tragisk flystyrt i Etiopien, hvor fly fra Ethiopian Airlines af typen Boeing 737 MAX 8 styrtede ned blot seks minutter efter takeoff fra Addis Ababa.
157 mennesker mistede livet. Det forulykkede fly var bare fire måneder gammelt og flyets kaptajn havde over 8000 timers erfaring.
Ulykken hos Ethiopian Airlines – der er har ry for høje sikkerhedsstandarder – sker blot fem måneder efter, at et fly af samme type styrtede under takeoff i Indonesien og kostede 189 mennesker livet.
Selvom der endnu ikke forelægger nogen konklusioner om årsagen til ulykken, har luftfartsselskaber verden over besluttet at lade netop Boeing 737 MAX 8 stå på jorden.
Senest har Norwegian, der råder over 18 fly af denne type, meddelt, at man sætter flyene på jorden ind til videre. Dette sker efter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheder, oplyser selskabet. Norwegian traf sin beslutning kort forinden EASA, de europæiske luftfartsmyndigheder gik ud med et generelt flyveforbud mod Boeing 737 MAX.
Tre af fire fly står nu på jorden
Siden søndagens ulykke har stribevis af selskaber taget konsekvensen af blandt andet bekymrede passagerer og sat flyet på jorden.
Foruden luftfartsselskaberne har også flere lande forbudt flyvning med flytypen, heriblandt Australien, Storbritannien og Kina. Det betyder, at næsten tre fjerdedele af den operative 737 MAX-flåde på globalt plan nu er sat på jorden.
Norwegian er fjerdestørste operatør af Boeing 737 MAX 8. De tre største operatører, South West Airlines (31) og American Airlines (22) havde onsdag eftermiddag foreløbigt valgt at lade deres MAX-fly blive på vingerne.
Onsdag eftermiddag meddelte de canadiske luftfartsmyndigheder, at samtlige Boeing 737 MAX bliver beordret til at lande og blive der ind til videre. Air Canada råder over 20 fly af denne type.
Fokus i pressen
Boeing 737 MAX 8 er den nyeste videreudvikling af Boeings succesfulde 737-serie, der er solgt i mere end 10.000 eksemplarer, og hvis ordrebøger bugner i tusindtal. Den første 737 MAX blev leveret i 2017.
Men på under et halvt år har det nyeste medlem af serien – 737MAX været involveret i to fatale ulykker – begge i forbindelse med takeoff. Dette har medført stor mediebevågenhed – herunder har der været fokus på udmeldingerne fra flyproducenten:
Efter ulykken i oktober i Indonesin gik Boeing ud med en præcisering af betjeningen flytypens såkaldte ”anti-stall-system”. Dette affødte efterfølgende kritik fra amerikanske pilotfagforeninger.
Siden ulykken søndag i Etiopien har Boeing været ude med en softwareopdatering til flytypen, men fastholder, at flytypen er flyvedygtig. Softwareopdateringen er udviklet efter Lion Air-ulykken og indeholder ifølge selskabet en forbedring af flyets kontrolsystem (flight control software).
Opdateret 13. marts 2019 kl. 11:30 og 17:00