Trafikstyrelsen svarer på kritik om medical: Vil gøre det mere gennemskueligt

Trafikstyrelsen fastholder stramme krav til helbredsundersøgelser, men lover mere gennemsigtighed og bedre vejledning efter massiv kritik fra piloter og kabineansatte af myndighedens håndtering af medical-området.

Trafikstyrelsen arbejder på at gøre medical-processen mere gennemskuelig, men det er et ufravigeligt krav, at piloter og kabineansattes fulde medicinske historik skal gennemgås.

Sådan lyder det fra Trafikstyrelsen, efter at en undersøgelse viser, at 66 procent af piloter, kabineansatte og AFIS-operatører mener, at styrelsen administrerer helbredsgodkendelser dårligt. Undersøgelsen er lavet af fagforeningen FPU, og cirka 800 har svaret.

”Vi er naturligvis kede af, at piloter og kabineansatte udtrykker så stor utilfredshed med os som myndighed, når det handler om håndtering af medical-området,” siger Line Elikofer, kontorchef i Trafikstyrelsen.

”Vi er i tæt dialog med hele luftfartsbranchen om de flyvemedicinske undersøgelser og om, hvad vi kan gøre, for at kravene til helbredsundersøgelserne er så transparente og så klare som overhovedet mulige, så der ikke er tvivl om, hvad der skal til for at blive ’fit for flight’.”

Fuld medicinsk historik er ufravigeligt

Undersøgelsen blandt piloter, kabineansatte og AFIS-operatører viser, at de oplever, at systemet er for rigidt, og at der er en general usikkerhed og frygt forbundet med at gå til flyvelæge.

Fagbladet Luftfart har derfor fremlagt kritikken for Trafikstyrelsen:

Mange piloter og kabineansatte oplever, at Trafikstyrelsen tolker reglerne på medical-området for rigidt. Tolkningen fører til, at små symptomer kan føre til grounding og afslag på fornyelse af medical. Derfor søger mange til udlandet for at få deres medicals. Hvad er der sket?

 ”Vi har i foråret 2024 fundet det nødvendigt at præcisere over for flyvelægerne, at det i forbindelse med flyvemedicinske undersøgelser er nødvendigt at gennemgå pilotens eller den kabineansattes medicinske historik,” siger Line Elikofer.

”Det skete, fordi vi i vores tilsyn konstaterede, at flyvelægerne i et stigende antal sager udstedte helbredsgodkendelser uden at kende hele ansøgerens medicinske historik fra fx medicinkort (FMK), udskrifter fra sundhed.dk eller journalnotater fra egen læge. Det betød, at nogle piloter eller kabineansatte blev erklæret ’fit for flight’, uden at de reelt var det, hvilket i sidste ende kan kompromittere luftfartssikkerheden.”

Trafikstyrelsen oplyser, at EASA, den europæiske luftfartsmyndighed, i år har skærpet sanktionerne, hvis piloter eller kabineansatte underlader at sygemelde sig eller afgiver ukorrekte helbredsoplysninger i forbindelse med flyvemedicinske undersøgelser.

”Derfor er det et ufravigeligt krav, at der er en fuld medicinsk historik,” siger Line Elikofer.

Ifølge Trafikstyrelsen er fem piloter i år blevet groundet på grund af manglende medicinsk historik.

Analyse: Rigid tolkning af medical kan have modsatte effekt  
af Kasper Svendsen, forbundssekretær i FPU

Det er rart at se, at Trafikstyrelsen har rykket sig, men vi står stadig langt for hinanden. Problemet er, at Trafikstyrelsen siger, at de gør det, de skal, mens vi i luftfartsbranchen siger, at vi ikke kan få det til at fungere. To verdener skal mødes, og reglerne sætter en kæmpe stopklods ned over branchen. Vi har medlemmer, der har fløjet 20-30 år, og som pludselig bliver groundet på grund af en gammel helbredsoplysning på sundhed.dk. Vi har ikke set noget evidens for, at luftfart bliver mere sikkert ved, at man går 15 år tilbage i folks sygehistorik.

Vores medlemmer frygter at miste deres levebrød, fordi selv små symptomer i journalen på sundhed.dk kan skabe udfordringer, når medical skal fornys. Vi er bekymrede for, om den nuværende tolkning af reglerne betyder, at folk ikke går til lægen. I sidste ende kan det betyde, at tolkningen af reglerne har den modsatte effekt. Vi har alle som mål at have den bedst mulige sikkerhed i luftfart. Det ville være langt mere optimalt, at Trafikstyrelsen stolede på flyvelægerne og lod dem lave konkrete, sundhedsfaglige vurderinger baseret på det, der faktisk er relevant for, at piloter og kabineansatte kan flyve sikkert.

Trafikstyrelsen: Der er en bagatelgrænse

I år har indtil videre 2.119 piloter været igennem en helbredsundersøgelse. 2.076 af dem er blevet erklæret ’fit for flight’.

Fagbladet Luftfart har spurgt Trafikstyrelsen, hvordan den fremadrettet vil gøre det lettere og mere trygt for flyvende at få medicals i Danmark.

Trafikstyrelsen peger blandt andet på kurser til flyvelæger og bedre vejledningsmateriale, og så har den inden for de seneste måneder indført en bagatelgrænse.

”Vi har for nyligt præciseret, at flyvelægerne i bagateltilfælde og ud fra deres lægefaglige vurdering lovligt kan udstede helbredsgodkendelser. Det betyder, at piloter, der fx ikke tidligere kunne dokumentere, hvorfor de havde været ved egen læge, nu ikke længere vil blive groundet, hvis de blot inden for 14 dage fremsender dokumentation fra lægen på, at de ikke fejlede noget alvorligt.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev