Thomas Cook-krak til debat i EU Parlamentet: Lyt på de ansatte og forebyg konkurser

Konkursen i britiske Thomas Cook Group har sendt tusinder af loyale arbejdstagere ud i arbejdsløshed, alt imens langt over hundred tusind passagerer strande eller fik aflyst deres rejse.

Nyheden har trukket store overskrifter – så store, at det er gået manges næse forbi, at Thomas Cook-gruppens nordiske afdelinger ikke er en del af konkursen, men flyver aktivt videre.

Konkursen i det britiske moderselskab er dog af sådanne dimensioner, at mange EU-borgere er berørt. Sagen er således et naturligt anliggende for debat i EU-Parlamentet, som fandt sted mandag eftermiddag i denne uge.

På mødet var fokus primært på passagerrettigheder, men også job-tab, hvilket blandt andre et dansk parlamentsmedlem var med til at bringe i fokus:

»Da Thomas Cook kollapsede, tog Georgia Browning sin uniform på og satte sig med sin kollega på den lokale pub for at vejlede strandede turister. De fik ikke længere løn, men de ville ikke lade de rejsende i stikken. Thomas Cook havde været en god arbejdsplads, men Georgia og tusindvis af hendes loyale kollegaer stod fra den ene dag til den anden uden arbejde – helt uden varsel,« indledte Marianne Vind (S) sit indlæg til debatten.

Direktøren får millioner – de ansatte ingenting

Det danske parlamentsmedlem og fremhævede, at Thomas Cooks kollaps er »unik i størrelse, men ikke i form«:

»Som så mange gange før er de store tabere Europas lønmodtagere. Den administrerende direktør Fankhauser kan selvfølgelig trygt læne sig op ad sine millionbonusser. Samtidig har tusinder mistet jobbet, familiens sikkerhed og kæmper nu for at betale deres regninger. Ledelsen vidste, at der var fare på færde. Det gjorde Georgia ikke,« sagde Marianne Vind, som understreger, at hele Europa bør lære af Thomas Cooks kollaps:

»Den sociale dialog mellem ledelse og medarbejdere i Europas store virksomheder må og skal styrkes, så ingen lades i stikken, som vi ser det nu.«

Lyt til de ansatte

I et efterfølgende interview med LUFTFART.nu siger Marianne Vind, at den unikke model, vi har i Danmark med samarbejdsudvalg, sikrer en vidensdeling i virksomhederne, der kan være til at rette virksomheden op i tide.

Thomas Cook Group har efter konkursen blandt andet været fremhævet for at holde fast i håbløst utidssvarende, fysiske butikker i England, imens mere og mere salg er flyttet over på nettet. Sådanne tendenser er personalet ofte først til at opleve, og den viden skal ledelsen lære at inddrage, siger Vind:

»Medarbejderne vil som ofte deres arbejdsplads alt det bedste, det er Georgia Browning i Thomas Cook et levende eksempel på, ligesom vi i Danmark har set personalet bakke stærkt op om deres arbejdsplads. Og det gælder ikke kun for Thomas Cook. Vi har i flere tilfælde set medarbejdere træde til, når det virkelig gælder.«

Artiklen fortsætter under videoen.

FPU: Medarbejdere lades ofte i stikken

At de ansatte har givet den en skalle, er også indtrykket hos FPU og formand Thilde Waast, som repræsenterer de Thomas Cook-ansatte i Danmark, der altså ikke er omfattet af konkursen.

»Der er tale om nogle meget dedikerede medarbejdere, både i Skandinavien og i resten af koncernen. Derfor har det heller ikke været rart at se, hvordan de har fået trukket tæppet væk under sig. Særlig i England står rigtig mange i en rigtig kedelig situation,« siger Thilde Waast.

Desuden udtrykker FPU-formanden tilfredshed med, at politikerne i Bruxelles anerkender, at der bør være mere fokus på de ansatte i denne slags situationer.

»Konkurser er desværre ikke uvante i vores branche. Og vi ser desværre alt for ofte, at medarbejderne er dem, der må bære det store offer. Der er grundlæggende brug for at få ændret på det system.«

Det er meget vigtigt, man fra EU’s side får sat arbejdstagernes rettigheder i centrum.

Nikolaj Villumsen, MEP, EL

Dansker afsender på beslutningsforslag til parlamentet

Mandagens debat blev indledt af nuværende Europa-Kommissær for beskæftigelse, Marianne Thyssen. Hun fremlagde, at man er i kontakt med medlemslandene for at danne sig et overblik over omfanget af berørte virksomheder, jobs og rejsende:

»Der er EU-redskaber til rådighed indenfor forskellige politiske områder, som kan mobiliseres til støtte for medlemsstater. For det første kan vi hjælpe med at undgå negativ indflydelse på de mennesker, der har mistet deres arbejde eller er berørte deraf. Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen er en stærk demonstration af europæisk solidaritet,« sagde Thyssen.

Imens emner som klima og turisme også var oppe at vende, så bidrog foruden Marianne Vind og cypriotiske Demetris Papadakis, og danske Christel Schaldemose (S) til at dreje fokus over på arbejdstagerne.

Derudover finder man også en dansk politiker i spidsen for et såkaldt “forslag til beslutning” (på EU-lingo kaldet en “resolution”) til EU-Parlamentet om konkursen i Thomas Cook Group, nemlig Enhedslistens Nikolaj Villumsen, medlem af Den Europæiske Venstrefløjs Fællesgruppe.

Store forskelle i EU-landendes arbejdstageragtigheder

Villumsen er ordfører på et forslag til beslutning, der har til formål at sikre de ansattes rettigheder i Thomas Cook Groups konkurs. Herunder retten til den løn, som mange af de ansatte har til gode. Endvidere omhandler beslutningsforslaget en problematisering af, at der indenfor EU er store forskelle på arbejdstageres rettigheder ved konkurser.

Forslaget, som Nikolaj Villumsen er medafsender på, fremhæver også, at der i Thomas Cooks tilfælde blev ydet vidt forskellig hjælp af medlemsstaterne. I Tyskland blev der ydet et statslån, så den tyske filial, Condor, kunne flyve videre, og dermed redde hundredvis af arbejdspladser. Imens har der i Storbritannien ikke været ydet nogen form for hjælp til selskabet, der krakkede med tusindvis at job-tab til følge.

Til LUFTFART.nu siger Nikolaj Villumsen:

»Det er meget vigtigt, man fra EU’s side får sat arbejdstagernes rettigheder i centrum, når der nu udarbejdes en fælles resolution i EU-Parlamentet.«

Resolutionen fra Den Europæiske Venstrefløjs Fællesgruppe indgik tirsdag aften i forhandlingerne om en fællesbeslutning med de andre politiske grupper. Hvis alt går planmæssigt, forventes denne fællesbeslutning samt eventuelle ændringsforslag at komme til afstemning torsdag i denne uge.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev