SAS ekspanderer flåde med ny langdistance-flytype

Luftfartsselskabet SAS udvider flåden med tre eksemplarer af flytypen Airbus A321 Long Range. De nye fly er tilvejebragt gennem en leasingaftale med ALC (Air Lease Corporation).

Første fly sættes i drift i 2020. Selskabet oplyser til Luftfart.nu, at man forventer de tre flyve fra skandinaviske baser.

»Det her er en helt ny flytype for SAS, og den passer utrolig godt til det skandinaviske marked og vores rejsemønstre. Vi glæder os til at kunne tilbyde nye ruter og til at se, hvordan vi bedst benytter Airbus A321LR i produktionen,« siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS i en pressemeddelelse.

Direkte til USA og Indien

Selskabet nævner specifikt flytypens evne til at nå det nordøstlige USA fra Skandinavien, som er et af SAS’ vigtigste interkontinentale markeder. Også destinationer i Canada, Mellemøsten og Indien er indenfor rækkevidde.

SAS’ nuværende interkontinentale ruter flyves af wide-body-fly af typen Airbus A330 og A340 med plads til op til 266 passagerer. De nye fly kan indrettes med plads til omkring 206 passagerer afhængigt af indretning.

Airbus A321LR er et mindre fly, hvilket giver SAS mulighed for at fylde flyet på nye ruter. Det kan eksempelvis være nye destinationer på mindre markeder eller eksisterende destinationer fra mindre byer, fortæller selskabet.

SAS’ interkontinentale ruter går i dag fra de tre skandinaviske hovedstæder, men senest har netop adgangen til mindre fly med en lang rækkevidde givet anledning til spekulation om direkte USA-ruter fra eksempelvis Billund eller Aarhus.

Længere rækkevidde åbner nye markeder

I mange år har såkaldte wide-body-fly været SAS’ go to, når der skulle flyves over Atlanten. For en kort bemærkning fra 2014 til 2017 havde selskabet indlejet en Boeing 737 med lang rækkevidde. Men ellers har langdistancefly med en midtergang ikke været at finde i SAS-regi siden slutningen af 80’erne.

Men netop udviklingen af længere rækkevidde på fly med en enkelt midtergang, der ellers primært har været at finde herhjemme på europæiske ruter, har åbnet et nyt marked.

Primera Air nåede kort at forsøge sig med denne flytype på ruter til USA, og Norwegian har siden sidste år åbnet flere ruter over Atlanten med Boeing 737MAX-fly, som er den amerikanske pendant til Airbus.

Bruger mindre brændstof

Airbus A321LR er den nyeste flygeneration, og sammenlignet med den forrige generation forventes flyene at reducere CO2-udslippet i samme størrelsesorden som SAS’ Airbus A320neo-fly, påpeger SAS i en pressemeddelelse.

Disse fly forbruger ifølge SAS 0,025 liter brændstof pr. sæde pr. kilometer, hvilket ifølge selskabet er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med et lige så stort fly fra den forrige generation.

»Klimaspørgsmålet er afgørende for SAS, og vi vil gå forrest i at drive omstillingen til en mere bæredygtig måde at rejse på. Vi har som målsætning at mindske CO2-udslippet med 25 procent frem til 2030,« siger Rickard Gustafson.

Arbejdet med at planlægge de første ruter og kabinekonfigurationen for den nye flytype er allerede i gang. SAS vil løbende informere om de nye ruter i løbet af 2019, og det første Airbus A321LR-fly vil blive sat i drift i løbet af første halvår af 2020, oplyser selskabet.

SAS modtager i 2019 sit første nye langdistancefly af typen Airbus A350.

Senest i april 2018 offentliggjorde SAS en bestilling på 50 nye fly af Airbus A320neo.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev