Sådan håndterer FPU Jet Times konkurs

Når et flyselskab går konkurs, skal medlemmerne have hurtig og klar kommunikation, og så er det vigtigt at have en juridisk afdeling, der kan hjælpe med at anmelde krav til Lønmodtagernes Garantifond og få indflydelse på behandling af konkursboet. Her fortæller advokat i Flyvebranchens Personale Unions (FPU) Jan Gam om de processer, FPU satte i gang, da Jet Time i sidste uge gik konkurs.

Hvad er det første FPU gør, da I hører, at Jet Time går konkurs?

Vi holdt møde for vores medlemmer, dagen efter at Jet Time begærede sig selv konkurs. Mødet foregik i København, og de medlemmer, som ikke kunne være fysisk til stede, var med online via Teams. Vi startede også en proces, som vi har udarbejdet på forhånd, for vi har desværre prøvet en konkurs nogle gange efterhånden. Frem for alt sørger vi for hele tiden at informere og kommunikere med vores medlemmer via email. Tre dage efter konkursen sendte vi en udførlig vejledning til vores medlemmer med tidslinje for, hvad man skal gøre nu og fremover.

Jet Time-tillidsrepræsentant: Er regeringen helt ligeglade med os?

Hvorfor tager FPU de her skridt?

Vi griber vores medlemmer. Vi skal have fat på dem og fortælle dem, at vi er klar til at hjælpe dem. Det gør vi for at give dem tryghed i en svær tid. Hvis mit indtægtsgrundlag forsvandt fra den ene dag til den anden, ville jeg også være bekymret og have brug for hjælp, støtte og vejledning.

Hvordan inddrager FPU medlemmerne i processen?

Vi har oprettet en særskilt mailadresse, som vores konkursramte medlemmer kan skrive til og komme i direkte kontakt med FPUs juridiske afdeling. Vi bliver ved med løbende at orientere, hvor vi er i processen. På den uge, der er gået siden konkursen, har vi sendt en FAQ, to mødeindkaldelser og daglige mails med opdateringer. Jeg vil hellere sende 10 mails for meget end en for lidt. Desuden er jeg i daglig telefonisk kontakt med Søren Danielsen, formand for den lokale pilotforening i Jet Time (PAJ).

Hvad har FPU lært fra tidligere konkurser?

Vi har lært, at vi skal kommunikere til folk hurtigst muligt og hele tiden fortælle dem, hvad der sker, og hvornår det sker. Vi ved, at folk sidder og venter med spørgsmål. Kan jeg blive boende? Skal jeg sælge min bil? Kan jeg søge job? Helt naturlige spørgsmål, som selvfølgelig opstår i en konkurssituation. En succesfuld håndtering af en konkurs kræver, at man har en juridisk afdeling, der er dedikeret til at hjælpe medlemmer og har forståelse for, hvordan konkurssituationer forløber. Det havde FPU ikke tidligere. Jeg blev ansat som advokat i FPU i 2017, og siden 2018 har vi også haft en jurist i afdelingen, og jeg ved, at der fra FPUs ledelse har været et ønske om at forbedre vores service under konkurser.

Tidligere Norwegian-ansat håber på dansk base snart

Hvordan kommer processen for det videre forløb til at være?

Der er helt konkret to ting, vi skal gøre nu. Vi skal anmelde nogle krav på den rigtige måde til Lønmodtagernes Garantifond, og vi skal sørge for at få så meget indflydelse som overhovedet muligt på, hvordan konkursboet behandles. Herunder hvem der skal være kurator, fordi kurator bestemmer, hvilke krav der kan godkendes, og dermed hvem der kan få udbetalt penge fra konkursboet.

Om kort tid påbegynder vi anmeldelserne til Lønmodtagernes Garantifond. Medlemmerne får en detaljeret vejledning forud for det. Vi ved, at der er nogle faldgruber, og dem sørger vi for, at vores medlemmer bliver navigeret udenom. Dernæst skal vi sammen med medlemmerne påbegynde anmeldelserne til konkursboet, og medlemmerne vil forud for det modtage et regneark, som de kan taste deres oplysninger ind i. Og så er der blot tilbage at vente og støtte vores medlemmer.  

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev