Amerikanske Boeing skal angiveligt have undladt at fortælle om funktionaliteten af et nyt system på selskabets nye Boeing 737 MAX, der blev indtroduceret sidste år.
Det skriver Wall Street Journal og Washington Post.
Systemet er kommet i fokus i forbindelse med efterforskningen af et fatalt styrt med en næsten fabriksny Boeing 737 MAX tilhørende Lion Air i Indonesien i sidste måned.
Boeing har efterfølgende udsendt en bekendtgørelse med detaljer om det automatiserede system kaldet anti stall-system. Systemet skal hjælpe til, at flyet ikke mister opdrift. Udløses systemet ved en fejl, kan det i værste fald have den modsatte effekt, og her er det vigtigt, at piloterne kender systemets detaljer og funktionalitet
Pilot: Tåbeligt ikke at fortælle om nyt system
Men nu siger amerikanske piloter, at de aldrig er blevet trænet i de nye funktioner i anti stall-systemet, som Boeing omtaler i bekendtgørelsen. Sikkerhedseksperter bekræfter ifølge Wall Street Journal, at dette skulle være tilfældet.
»Det er ret tåbeligt af dem at installere et system på et fly og ikke fortælle piloterne, der flyver flyet, om det. Særligt når det drejer sig om styring af flyet,« siger Mike Michaelis, kaptajn på Boeing 737, og formand for sikkerhedsudvalget i fagforeningen Allied Pilots Association, der repræsenterer 15.000 piloter i American Airlines ifølge Wall Street Journal.
“It’s pretty asinine for them to put a system on an airplane and not tell the pilots who are operating the airplane, especially when it deals with flight controls,” said Captain Mike Michaelis, chairman of the @AlliedPilots Safety Committee. https://t.co/NAhH9vxRXG
— Allied Pilots (@AlliedPilots) 13. november 2018
Boeing afviser ifølge Washington Post kritikken, og forsikrer at al nødvendig information til at manøvrere flyet er blevet givet.