Til et airshow flyves flyene helt tæt på grænsen til, hvad de kan. Ved weekendens Roskilde Airshow var det opvisningsleder og pilot Bent Ole Rask Skaarup (BOS), der havde ansvaret for, at alt forløb sikkert i luften og på jorden.
Da den danske F16-pilot TEO er færdig med sit opvisningsshow til Roskilde Airshow i sidste weekend, fortæller han, at en flyveopvisning er noget af det mest risikofyldte, som piloter laver. De er både meget tæt på jorden, og de flyver flyet lige til kanten af, hvad det kan performe.
Med fem forskellige landes militær og en række civile fly på programmet, er det derfor vigtigt, at der er fuldstændig styr på sikkerheden. Og ansvaret for Roskilde Airshows sikkerhed ligger hos opvisningsleder Bent Ole Rask Skaarup (BOS).

”Da jeg briefer piloterne inden showet, siger jeg, at jeg går op i tre ting. Sikkerheden kommer altid først. Dernæst at man overholder gældende lovgivning. Og så skal piloterne og publikum have en god dag,” siger Bent Ole Rask Skaarup (BOS).
Han er både uddannet pilot og politibetjent, og i år var han for første gang opvisningsleder til Roskilde Airshow. Som en del af sin forberedelse til showet tog han et kursus i kunstflyvning på en flyveskole i Roskilde.
”Jeg ville gerne kunne flyve kunstflyvning for at forstå, hvad piloterne foretager sig. Det er enormt udfordrende og kræver koncentration og præcision.”

Fra Politiskolen til kontroltårnet i Roskilde
Til daglig underviser Bent Ole Rask Skaarup (BOS) på Politiskolen i Vejle, men han flyver også og har blandt andet fløjet fotoflyvning på en King Air 200. Som opvisningsleder er det et krav, at man enten har flyveledercertifikat eller er pilot med mindst 500 flyvetimer.
”Som erhvervspilot er jeg i høj grad vant til at inddrage flysikkerhed i mit arbejde. Til airshowet står jeg i Tårnet og ser, om den pågældende flyvning ser forsvarlig ud. Hvis der sker noget, er det mit ansvar at standse opvisningen,” siger Bent Ole Rask Skaarup (BOS).
Han har på forhånden briefet alle piloter om, hvad de skal gøre, hvis det sker.
”Hvis piloten hører ’Stop display’ tre gange, har vedkommende pligt til at lande. Kan de ikke lande, for eksempel på grund af et havareret fly på banen, har de allerede styr på, hvor de så skal lande. Det kunne være Kastrup, Ringsted eller Skrydstrup. De har fuel-mæssigt planlagt, hvad der sker, hvis de ikke kan lande i Roskilde.”
Samtidig har han en har særskilt radioforbindelse til den speaker, der kommenterer opvisningen. Speakeren kan høres over alt på pladsen, og han kan derfor med det samme kommunikere til publikum, hvor de skal gå hen, hvis der er noget galt.

Tæt samarbejde med flyveledelse
Til en flyveopvisning skal publikum stå mindst 150 meter fra civile fly og 230 meter fra militære fly, og ingen flyveaktiviteter må udføres over publikum. Piloter, der optræder, skal have fløjet deres program mindst én gang inden for de seneste to måneder, og de skal have stor erfaring med opvisningsflyvning.
I kontroltårnet i Roskilde Lufthavn arbejdede Bent Ole Rask Skaarup (BOS) tæt sammen med fem flyveledere, en militær supervisor og sin opvisningslederassistent.
”Vores samarbejde med flyveledelsen har været uovertruffet. De viste en stor professionel forståelse for min rolle. Jeg står ved siden af den flyveleder, der har med opvisningen at gøre. Vi snakker ikke til piloten, mens han eller hun laver opvisning. Piloten koncentrerer sig om de manøvrer, som vedkommende laver i luften. Når tiden er gået, siger piloten ’Display finished, request landing.’ Så lander flyet, og så er vi klar til næste.”

Ros fra piloterne giver mod på mere
Bent Ole Rask Skaarup (BOS) fortæller, at han forsøgte at gå til rollen som opvisningsleder med ydmyghed.
”Jeg ville gerne sende et signal til piloterne om, at de har en opvisningsleder, som de kan stole på, og som sikrer, at det er forsvarligt. De piloter, som deltog, var meget seriøse omkring deres flyvning. De fløj sikkert, og de fløj, det, de havde sagt, de ville. Det var et fantastisk airshow.”
Da Bent Ole Rask Skaarup (BOS) sagde farvel til de hold, der havde deltaget, gav flere af dem ham hånden og sagde, at de var glade for, at han og hans kolleger havde taget det så seriøst, som de gjorde.
”Det betyder noget på den personlige front, at piloterne syntes, at det var et godt show. Når man får den slags at vide, så er man klar til Roskilde Airshow 2027. Det er interessant, hvad en uddannelse som pilot kan føre med sig.”
Faktaboks
Bent Ole Rask Skaarup (BOS) er uddannet pilot i 2003
Har to gange tidligere været opvisningslederassistent ved Roskilde Airshow
Roskilde Airshow kunne i år fejre 30-års jubilæum
Til en flyveopvisning må de forskellige opvisningsaktiviteter ikke finde sted samtidig, og ingen opvisningsaktivitet må begyndes, før den foregående er afsluttet.
Lavflyvning (low pass) må kun foretages parallelt med og i en afstand af mindst 150 meter fra tilskuerpladserne (230 meter for militære fly).