Trætte, udmattede eller syge piloter i et cockpit burde slet ikke kunne lade sig gøre. Men det sker, og måske langt oftere, end branchen ved af.
Et nyt studie fra The International Journal of Aerospace Psychology peger ifølge mediet psypost.org på, at det er temmelig udbredt, at piloter går på arbejde, selvom de er syge, trætte eller generelt unfit for flight.
Undersøgelsen er lavet blandt 1.133 piloter i Sverige.
»Liberaliseringen af markedet gennem det seneste årti har skabt et behov for øget effektivitet og konkurrenceevne, hvilket har ledt til øgede krav til medarbejdere i luftfartsindustrien,« siger Filippa Johansson fra Karolinska Instituttet i Stockholm, der står bag undersøgelsen, ifølge psypost.org.
Piloter er ellers i deres gode ret til at melde sig ude af stand til at gå på arbejde, når deres mentale eller fysiske tilstand vil kunne kompromittere flyvesikkerheden.
Forskerne peger imidlertid på, at senest Germanwings-styrtet, hvor en styrmanden med overlæg styrtede et et fyldt passagerfly ned i Alperne, ifølge har rejst spørgsmål til de generelle piloters helbred og egenvurdring af utilpashed.
Over halvdelen har været unfit på job
54 procent af de adspurgte piloter i undersøgelsen har svaret, at de var gået på arbejde mindst en gang inden for de seneste 12 måneder, selvom det var legitimt for dem at sygemelde sig.
Dertil har 63 procent svaret, at de har fløjet mindst en gang til trods for at have følt træthed, udmattelse eller utilpas på anden vis, der gjorde dem fraværende. Piloter, der gik syge eller utilpas på arbejde, var mere tilbøjelige til at begå fejl i cockpittet, konkluderer forskerne bag undersøglesen.
Undersøgelsen har undersøgt tilfælde vedrørende både fysisk og mental utilpashed.
Forskerne er endvidere kommet frem til, at piloter med større erfaring var mindre tilbøjelige til at gå syg eller træt på arbejde.
Uklart hvorfor piloter går syge på job
Studiets resultater giver ikke direkte svar på, hvad der fik undersøgelsens piloter til at gå på arbejde, trods sygdom eller træthed. På samme måde er det uklart, i hvilket omfang resultaterne kan generaliseres til piloter i andre lande.
»Vi prøver nu at finde svar på, hvorfor piloter går på arbejde, selvom de er unfit,« siger Filippa Johansson, der har udarbejdet undersøgelsen sammen med Marika Melin.
»Indledende resultater indikerer, at sikkerhedskulturen, jobsikkerhed og finansielle problemer kan forklare, hvorfor nogle piloter sætter sig i cockpittet i utilpas tilstand,« tilføjer hun.
Danske eksempler på problem
Problemet med at flyvepersonale går syge på job, er ikke ukendt i dansk sammenhæng.
I forbindelse med konkursen i Primera Air kom det blandt andet frem, at selskabets praksis med at lade piloter ansætte som selvstændige uden rettigheder til løn under sygdom, havde fået flere til at gå syge på arbejde.
Siden er det også kommet frem under retssagen mod SAS-leverandøren CityJet, at personalet er gået syge på job af frygt på repressalierne i selskabets sygepolitik.
Forskerne fra Karolinska Instituttet, der ikke har beskæftiget sig med eksemplerne fra Danmark, skriver på baggrund af deres undersøgelser, at studiet indikerer, at piloter arbejder i tilstande, som kan bringe flyvesikkerheden i fare, og at de nuværende regler muligvis er utilstrækkelige for at sikre sikkerheden i luften.
En norsk undersøgelse har for to år siden draget lignende konklusioner om træthed i cockpittet.