I disse dage forhandler FPU og fagforeningens tillidsvalgte på livet løs for at lave midlertidige aftaler for de næste par måneders corona-ramte medarbejdere og selskaber, hvor flyene de fleste steder står alvorligt stille. De ansatte i DAT har været meget hurtige til at lukke den første aftale for et par dage siden
Formanden for kabinepersonalet i luftfartsselskabet DAT kan med god grund nyde lørdagssolen i haven lidt ekstra her i weekenden.
For i løbet af de seneste dage er det lykkedes ham at lande en rigtig god lokalaftale med lønkompensation til hans kolleger ud fra trepartsmodellen, i samarbejde med Flyvebranchens Personale Union og selskabet.
Og det er endda sket uden lønnedgang for det flyvende personale.
Luftfart.nu har talt med Alexander Rud Pedersen, formand for kabinepersonalet i DAT.
– Den aftale er landet. Den er super for medarbejderne og firmaet. Vi har lavet aftalen 100 pct. efter trepartsmodellen. Aftalen er, at medarbejderne giver de første fem feriedage. Og staten giver de 23.000 kr. og firmaet giver det resterende op til den normale løn. Det sker helt uden lønnedgang for personalet, siger formanden.
Det samme gør sig gældende for piloterne i DAT.
– Vi står godt nu. Det er jo alle medarbejderes fortjeneste. Og vi kan jo ikke sige, om der kommer noget på sigt, men det bliver i hvert fald ikke noget med, at vi skal gå ned i løn eller noget.
– Hvad siger dine kolleger til den aftale her?
– De synes den er super. De er superstolte og glade for den. De er jo bare glade for, at de ikke bliver berørt af det. Der har også været god rådgivning fra FPU. Samarbejdet og informationen fra FPU har været over al forventning. Hvis jeg har haft brug for hjælp, så har jeg bare kunnet ringe. Det har været super, siger Alexander Rud Pedersen.
Samtidig vil han også gerne kvittere for, at samarbejdet med selskabet DAT og direktør Jesper Rungholm har været godt.
Essentiel aftale med FH
I den forløbne uge har Flyvebranchens Personale Union arbejdet i døgndrift for at påvirke og fortolke det væld af politiske pakker, der er lanceret for at mindske de økonomiske konsekvenser for luftfartsselskaberne og de ansatte.
FPU har været i konstant dialog med FH, arbejdsgiverne i DI, regeringen og medierne for at opnå resultater som de tillidsvalgte og medlemmerne af FPU kan bruge med henblik på at sikre deres livsgrundlag og deres jobs.
Det har været afgørende for FPU at få landet en mulighed om, at man kan lave lokalaftaler i luftfartsbranchen, hvor de ansatte kan få lønkompensation, samtidig med at man går ned i løn, hvis det bliver nødvendigt.
Det har været essentielt at få den aftale på plads for at undgå fyringer.
– Med den aftale på plads kan tillidsrepræsentanterne i de enkelte selskaber lave lokalaftaler i samarbejde med FPU, og vi er i fuld gang med at skrue aftalerne sammen på en måde, så piloter og kabineansatte kan tage hjem med de bedst mulige vilkår i deres respektive selskaber, og samtidig have en rimelig sikkerhed for, at de kan beholde deres job, siger Thilde Waast, formand i Flyvebranchens Personale Union.
Det er igen et klassisk eksempel på, at den danske model fungerer.
For godt en uge siden fyrede det hollandske selskab KLM op mod 2000 medarbejdere på grund af coronavirus.