Fly-vikar med dumpingvilkår er populær i hele Norden

Den portugisiske luftfartsvikar, Hi Fly, er populær blandt nordiske luftfartsselskaber, når der opstår mangel på fly og mandskab.

Både Air Greenland, SAS, Finnair og i særdeleshed Norwegian har gjort brug af selskabet.

Lige for tiden flyver Hi Fly således igen for Norwegian – denne gang gennem to måneder – på ruten London Gatwick-New York JFK.

Dette sker på trods af, at de kabineansatte honoreres med lave lønninger og usikre ansættelser. Redaktionen har gjort Norwegian opmærksom på de vilkår, som Hi Fly tilbyder sine ansatte.

Norwegian: Hi Fly holder vores aftale

Arbejdsvilkårene i det portugisiske luftfartsselskab Hi Fly er imidlertid ikke noget, der giver anledning til bekymring hos Norwegian:

»Vi er hidtil ikke bekendt med noget, der gør, at den måde Hi Fly flyver for os på ikke skulle være i overensstemmelse med vores aftaler med dem. Skulle det ske, er det naturligvis noget, vi drøfter med dem,« meddeler Andreas Hjørnholm, kommunikationschef i Norwegian.

En ansættelseskontrakt og flere kilder med indgående kendskab til arbejdsvilkårene i Hi Fly, vidner om, at de ansatte hyres gennem et vikarbureau til en grundløn på under 4.000 kroner pr. måneden.

Under portugisisk mindsteløn

Til sammenligning er mindstelønnen i Portugal omkring 650 euro pr. måned svarende til 4.800 kroner.

Dertil får den ansatte ikke løn under sygdom og risikerer opsigelse med dags varsel.

Ifølge Hjørnholm stiller Norwegian ganske vist en række krav ved leje af fly og mandskab, men kravene vedrører ikke de ansattes løn og arbejdsvilkår:

»Når vi anvender wet lease-operatører, tager vi udgangspunkt i EU-lovgivningen og de lokale forhold, hvor operatøren er baseret. Dertil har vi et sæt tillægskrav, der blandt andet gør, at leverandører skal overholde Norwegians hviletidsbestemmelser for crew, der ofte er strammere end de minimumsbestemmelser, der er i lovgivningen,« siger kommunikationschefen.

Har tidligere fløjet for SAS

Norwegian har benyttet sig af Hi Fly med jævne mellemrum, efter selskabet satsede på langruter i 2012. Siden da har selskabet blandt andet været hyret ind på ruter fra København.

Hi Fly har også tidligere været hevet ind til at hjælpe SAS.

Selskabet har dog ingen planer om at bruge Hi Fly på nuværende tidspunkt, og selskabets pressechef forsikrer også, at man stiller krav om ordnede vilkår, når et selskab som Hi Fly hyres ind.

»I SAS stiller vi krav til vores eksterne partnere, at de ansatte skal have lokale konkurrencedygtige vilkår, som er i overensstemmelse med det land, de er baseret i,« siger Mariam Skovfoged, pressechef i SAS.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev