Lavprisselskaber barberer og afvikler nystartede atlantruter

Norwegian gjorde sig bemærket, da selskabet sidste år åbnede for flyvninger over Atlanten til den lille New York-lufthavn Steward International Airport.

Den lille lufthavn var udset som base for billige flyvninger fra Europa til en pulserende metropol med mindre fly end selskabet sædvanligvis bruger på langruter, nemlig Boeing 737-8MAX.

Nu meddeler selskabet imidlertid ifølge recordonline og Belfast Telegraph, at flyvninger til Belfast, i Nordirland, med udgangen af oktober bliver lagt ned. Samme skæbne følger ruten til Edinburgh i Skotland med udgangen af marts næste år.

Også ruter til de to byer fra fra Boston-lufthavnen T.F. Green Airport i Providence, bliver afviklet.

Svigtende efterspørgsel fælder rute

The Telegraph citerede i forbindelse med Norwegians opstart af flyvningerne sidste år topchef Bjørn Kjos for, at de regionale lufthavne havde meget lavere afgifter. Kombineret med minimal trafik i lufthavnene, hvormed flyene kan ”vendes” langt hurtigere og dermed have flere timer på vingerne, var der åbnet for at banke priserne helt i bund.

Ifølge en talsperson ved Norwegian sker ruteafviklingerne som følge af, at de skotske myndigheder har nølet med en halvering af passagerafgifterne i Edinburgh, imens kundegrundlaget ifølge selskabet ikke har været tilstrækkelig i Belfast.

Norwegian opretholder de øvrige ruter til Steward International Airport og Boston-Providence fra Shannon, Cork og Dublin i Irland.

Strategien om at flyve transatlantisk med 189-sæders Boeing 737-8 MAX-fly er af analytikere omtalt som vejen til god økonomi i de transatlantiske flyvninger for selskabet, skrev Financial Times i maj sidste år. Derimod er Norwegians langrute-forretning med store 300-plus-sæders Boeing 787-fly blevet kritiseret for små marginer på 2-3 procent, sammenlignet med de traditionelle luftfartsselskabers 15-20 procent.

Konkurrent skruer ned på USALondon-ruter

Men det er ikke kun Norwegian, der er i gang med en tilpasning af trafikprogrammet over ”dammen”.

Primera Air – der forsøger at gøre Norwegian kunsten efter med langdistance-lavprisfly – har på det seneste annonceret den ene nye lavprisbase efter den anden – herunder Madrid, Frankfurt, Berlin og Bruxelles.

Men ekspansionen til trods, har selskabet senest afviklet samtlige ruter til Boston og New York i USA og Toronto fra Birmingham i Storbritannien. Imens Norwegian lukker ruter med et år på bagen, har Primera Air hevet stikket efter blot få måneder.

Fra London Stansted flyver Primera Air fortsat til USA, men her er der blevet skruet kraftigt ned på både Washington og Toronto fra fem til tre ugentlige – sidstnævnte får yderligere et nøk ned på blot to ugentlige flyvninger i januar måned, skriver Routes Online.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev