Lækket rapport: Skat på flybrændstof vil koste hundredvis af danske arbejdspladser i flyindustrien

Afgifter på flybrændstof vil koste danske arbejdspladser i flyvebranchen, viser ny rapport. Men afgifter kan også bringe store pengeløb til finansiering for udviklingen af CO2-neutrale brændstoffer, siger ekspert.

Skatter på flybilletter og skatter på flybrændstof debatteres flittigt i den verserende valgkamp. For kan vi reducere flyindustriens CO2-bidrag ved at lægge afgifter på eksempelvis flybrændstof?

Ja, lyder svaret i en lækket rapport bestilt af Europa-Kommissionen. Rapporten er en analyse af, hvilke effekter det vil have, hvis flybrændstof pålægges de samme afgifter, som gælder for brændstof til biler.

Af rapporten fremgår det, at CO2-udledningen kan sænkes 11 procent ved at beskatte brændstof til fly. Dyrere billetter vil svække efterspørgslen, som vil give færre flyvninger og dermed reducere CO2-emissionerne.

Et sådant tiltag vil imidlertid også koste arbejdspladser i flyvebranchen, fremgår det af rapporten.

Brændstofafgift vil koste 450 jobs i Danmark

Antallet af arbejdspladser i luftfarten vil på europæisk plan gå tilbage med 11 procent. Ifølge EU er luftfartsindustrien garant for omkring to millioner arbejdspladser, hvor af 220.000 vil forsvinde.

I Danmark fremskriver rapporten en nedgang i antallet af arbejdspladser med 450 fuldtidsstillinger, hvis der smækkes en afgift på flybrændstof.

Skulle politikerne vælge også at lægge moms på flybilletterne vurderes yderligere 1300 danske jobs i luftfarten at forsvinde. Yderligere 200 jobs vil kunne forsvinde med en billetafgift, fremgår det af rapporten.

Selvom det fremgår af rapporten, at jobtilbagegangen i luftfartsindustrien vil udlignes af jobskabelse i andre brancher, vil det betyde store forandringer for danske medarbejdere i luftfarten, hvor der i dag er cirka 5.000 fuldtidsansatte.

Afgift vil ramme ujævnt

Ifølge Bill Hemmings, formand for luft- og skibsfart i Transport og Environment, vil der være forskel på, hvordan luftfartsselskaberne påvirkes, hvis der indføres afgifter på brændstof.

Transport og Environment, der også er initiativtager til at offentliggøre rapporten, er en interesseorganisation for bæredygtig transport.

»Et netværksselskab som SAS – der flyver mange af sine passagerer via et knudepunkt – og et lavprisselskab som Ryanair, der kun flyver direkte, vil blive ramt forskelligt af en afgift på flybrændstof,« siger Bill Hemmings.

Han opstiller eksemplet med en passager, der rejser fra Frankrig til Finland. Ryanair flyver direkte, imens SAS flyver passagererne via knudepunktet i København:

»SAS vil her blive ramt hårdere, fordi en transferflyvning er forbundet med et større brændstofforbrug på grund af et ekstra take-off. Derfor vil SAS betale mere i afgift end Ryanair, som flyver direkte og deraf har et mindre brændstofforbrug,« forklarer Hemmings.

I det opstillede eksempel koster det omkring 10-20 procent mere brændstof, hvis et fly fra Paris til Helsinki skal mellemlande i København, selvom lufthavnen på Amager i forhold til ruten Paris-Helsinki ikke udgør en afstandsmæssig omvej.

Lavprisfly er vokset med 61 procent

En skat på flybilletter vil derimod fungere anderledes.

»Som EU-reglerne er, skal flybilletter beskattes ens, hvad enten du flyver direkte eller gør transfer på rejsen mellem to byer,« siger Bill Hemmings.

Det vil især påvirke et selskab som Ryanair. Selskabet sælger i gennemsnit sine flybilletter 300 kroner stykket. En billetafgift vil gøre selskabets billetter betragteligt dyrere og dermed lægge en dæmper på efterspørgslen.

Ifølge tal fra Eurocontrol er det lavprisselskaberne, der tegner sig for væksten i europæisk luftfart.

Fra 2007 til 2016 voksede lavprisselskaberne med 61 procent fra 5.200 til 8.400 daglige afgange i EU. I samme periode gik netværksselskaberne tilbage med 10 procent fra 16.300 til 14.700.

Omstilling er nødvendigt for at kunne flyve i fremtiden

Hos Ryanair har topchef Michael O’Leary imidlertid gjort det klart, at klimaforandringerne ikke er skabt af flyindustrien og kaldt udviklingen af biobrændstof for et »PR-stunt«.

Derimod har et netværksselskab som SAS smidt mange kræfter og penge efter at omstille flyindustrien til at være mere bæredygtig blandt andet ved at investere i biobrændstof.

Netop omstilling er en nødvendighed for at tackle flyindustriens udledning af CO2, lyder det fra Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, som også er dansk medlem af Transport og Environment.

»Den gode nyhed er, vi også kan flyve i fremtiden. Vi har teknologien til at gøre luftfarten bæredygtig. Men det koster penge at udvikle den teknologi til kommerciel brug, og de penge, mener vi, skal hentes på afgifter, ligesom det kendes fra biler,« siger han.

Dansk branche tager ansvar

Den regulering, som måtte blive indført, bør ifølge Jeppe Juul naturligvis indføres, så de selskaber, der bidrager til omstillingen, bliver tilgodeset.

»Omstillingen skal ikke løses af enkelte selskaber, imens andre selskaber snylter. Det er derfor vigtigt, at vi, der har en fælles erkendelse af problemet, får sat skub i udviklingen. Her mener jeg, vi i Danmark har en branche, som tager omstillingen meget seriøst,« siger han og tilføjer:

»Men tager vi ikke omstillingen alvorligt, risikerer vi, det samme sker som i Sverige, hvor folk helt vælger flyet fra, hvilket vil være skidt for branchen.«

Ifølge rapporten vil en afgift på brændstof kunne indbringe den danske stat op til 2,25 milliarder kroner. Disse penge bør ifølge Jeppe Juul skulle bruges på at udvikle CO2-neutrale løsninger i luftfarten.

Grøn fremtid bør være mere end afgifter

Blandt de politiske partier i Danmark taler Enhedslisten, SF, Radikale Venstre, Alternativet, Konservative og Kristendemokraterne for, at flyrejser pålægges afgifter enten i form af en afgift på billetter eller brændstof.

Spørger man hos dem, der risikerer at miste jobbet i slipstrømmen på en brændstofafgift, så man gerne, diskussionen om en grøn fremtid i flyvebranchen ikke ender med at stå og falde på en afgift.

»De politiske ambitioner bør i virkeligheden være meget større end til snakken om afgifter eller ej. Vi kan skabe et helt nyt eventyr, hvor de danske luftfartsselskabers grønne tiltag støttes og ikke begrænses, og hvor andre grønne industrier kan opstå. Det vil være en fordel for klimaet og for gode danske job med gode løn- og arbejdsvilkår,« siger Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union, som repræsenterer en stor gruppe af de ansatte i den danske flyvebranche.

I Danmark er der allerede konkret gang i projekter, der skal udvikle CO2-neutral brændstof til flyene baseret på brint og grøn elektricitet. Ligeledes har branchen samlet under Dansk Luftfart taget selvstændigt initiativ til at få CO2-udledningen fra fly til at ramme et rundt nul i 2050.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev