Et af de største byggerier i Københavns Lufthavns historie er ved at tage form. Lufthavnen vil i 2028 få et nyt terminalområde i lufthavnens centrum mellem finger B og C, der skal gøre plads til det stigende antal passagerer. Nu står råhuset klart, og det er netop blevet fejret med et rejsegilde.
Antallet af fly i Københavns Lufthavn er stort set det samme som i midten af 1990’erne, men i samme periode er antallet af passagerer fordoblet. Det har lagt pres på bagageudlevering og paskontrol, og derfor er lufthavnen i disse år i gang med et af lufthavnens største byggerier nogensinde.
“Vi fremtidssikrer Københavns Lufthavn ved at udbygge og ombygge et af de mest centrale steder i lufthavnen. Vi skaber mere plads til de rejsende i lufthavnen og gør terminalområdet endnu mere indbydende med masser af plads, lys og luft, så passagererne får en behagelig start på deres rejse”, siger Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn.
Byggeriet, hvor der netop er afholdt rejsegilde, er på syv etager. Det vil give 60.000 nye m2 til lufthavnen.
Flere standpladser er blevet inddraget for at kunne skabe plads til byggeriet. Dele af det nye terminalområde vil stå klar i 2027, mens det endelige byggeri er færdigt i 2028. Prisen på byggeriet er omkring 5 mia. kr.
I forbindelse med byggeriet er 36 butikker og spisesteder lukket. Cirka 50 nye åbner, når byggeriet er færdigt.
Det nye byggeri måler 180 gange 60 meter og 25 meter i højden. Til det netop afholdte rejsegilde kunne entreprenøren fortælle, at der er brugt mere stål til byggeriet, end der er stål i Eiffel-tårnet.
Hele konstruktionen er designet luftigt og fleksibelt, så den kan blive ombygget i fremtiden, hvis der bliver behov for det. De lange gitterdrager med et frit spænd på op til 60 meter bærer loftet og sikrer, at bygningen har så få bærende søjler som muligt.
Et gennemgående tema for byggerier er at skabe mere plads, lys og luft. Men der er også udfordringer ved at igangsætte et så stort byggeri, der strækker sig over så mange år. Det fortalte chefen for byggeriet, Martin Lose, ved en rundvisning på byggepladsen. For holder det design, man valgte i 2019, stadig, når byggeriet står færdigt i 2028? Findes der stadig kønsopdelte toiletter til den tid?
Det er nogle af de spørgsmål, som CPH har overvejet i løbet af projektet, og CPHs direktør adresserede også, hvordan man vil håndtre forandringer, i sin tale til rejsegildet:
“Bygningen er ekstrem fleksibel. Vi kan lave tingene om i takt med der opstår nye behov – for det gør der i en lufthavn, hvor det eneste konstante er forandring.”
Arkitekten bag byggeriet er Vilhelm Lauritzen Arkitekter, mens entreprenøren er Aarsleff. Når der har været flest arbejdere på byggepladsen, har der været op mod 250 mennesker.
Passagererne vil i det nye terminalområde blandt andet få adgang til en udendørs have. Haven skal danne rammen i for projektet.
Herunder ses det område, hvor der skal være en have. Billedet er taget ved rejsegildet for byggeriet, der fandt sted den 25. april 2024.
Der vil i forbindelse med det nye terminalområde blive bygget en dobbelt så stor bagageudlevering, og kapaciteten i paskontrollen i finger C vil blive øget.
Lufthavnen råder i forvejen over 10 kilometer bagagebånd, og der vil komme 2½ kilometer yderligere bagagebånd i kælderen under den nye bygning.
“Det er et fantastisk byggeri, som vi er meget stolte over. Vi er nået rigtig langt, og jeg glæder mig til at se det færdige resultat, men der er et par år endnu med fokus på styring af byggeriet og indretning af området. Byggeriet betyder også, at de fleste passagerer vil opleve en lufthavn under forandring, hvor en del af det eksisterende terminalområde er lukket af. Vi sørger for, at byggeriet medfører så få gener for passagererne som muligt,” siger Christian Poulsen.