Kan man være selvstændig pilot i kommerciel luftfart?: FPU tager sag til Højesteret

Senere i år skal Højesteret kigge nærmere på, hvad en lønmodtager er. Sagen tager udgangspunkt i det konkursramte flyselskab Primera, der brugte ’selvstændige’ piloter. Udfaldet kan få betydning for lønmodtagerbegrebet.

Da flyselskabet Primera gik konkurs i 2018, kunne de piloter, der var ansat direkte i selskabet, få udbetalt løn fra Lønmodtagernes Garantifond (LG).

Men nogle af de piloter, der fløj for Primera, havde ikke kontrakt med Primera selv. I stedet var de ansat som selvstændige contractors i et selskab, Flight Crew Solutions, der var baseret på kanaløen Guernsey. Derfor ville LG ikke udbetale løn til dem.

Det har fået FPU til at gå rettens vej, og til oktober skal Højesteret tage stilling til sagen. FPU mener nemlig, at piloterne reelt var lønmodtagere i Primera, og at LG derfor skal udbetale løn til dem.  

”Det her en principiel sag, der handler om, hvad en lønmodtager i virkeligheden er, og om piloter i kommerciel luftfart overhovedet kan være selvstændige,” siger Anders Mark Jensen, næstformand for FPU.

FPU: Flyselskaber fralægger sig ansvar

De Primera-piloter, der var ansat via Flight Crew Solutions, holdt ansættelsessamtaler med Primera. Primera sørgede også for deres uddannelse, og det var Primera, der planlagde deres arbejdstidsskemaer og gav dem instruktioner.

”Man kan ikke reelt være selvstændig, når man arbejder som pilot i kommerciel luftfart, uanset hvad der måtte stå i kontrakten. Flyselskaberne bruger den her slags kontrakter til at lægge ansvaret fra sig,” siger Anders Mark Jensen.

”Flyselskaberne driver konkurrence på lønmodtagernes bekostning. Den her slags kontrakter begrænser flyselskabernes økonomiske involvering, når de afskediger piloter.”

Lønmodtagerstatus afgørende i sagen

Sagen mellem FPU og Lønmodtagernes Garantifond var tidligere i år i Østre Landsret, der frifandt Lønmodtagernes Garantifond. Retten fandt det ikke bevist, at der var tale om et lønmodtagerforhold i Primera. Derfor ankede FPU sagen til Højesteret.

”Det arbejde, som piloterne med NCS-kontrakter udførte for Primera, bør være dækket af Lønmodtagernes Garantifond. Piloterne arbejdede i Primera-uniform, de meldte sygdom til og ferie med Primera, og deres chefer var ansat i Primera,” siger Anders Mark Jensen. 

”Vi mener, at der bør lægges vægt på deres faktiske arbejdsforhold. Piloterne havde ikke mulighed for at arbejde for andre flyselskaber. De var ikke selvstændige. Nu ser vi frem til, at sagen kommer for Højesteret. Det er en enorm vigtig problemstilling for luftfart og for arbejdsmarkedet generelt.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev