Aldrig før har et dansk luftfartsselskab satset på brasilianske Embraers E-jet-serie, men det er netop flytypen, som skal bruges i realiseringen af Great Dane Airlines drøm om at flyve charter og rutetrafik ud af Aalborg Lufthavn. Første flyvning var fredag i sidste uge, 14. juni 2019.
Redaktionen har spurgt et par af de piloter, som skal flyve flyet, hvad der gør netop dette fly særligt. Begge har de lang erfaring fra blandt andet privat-jet, militæret og transatlantiske flyvninger med Boeings jumbojet, 747. Men Embraer E195, som er netop den type, Great Dane Airlines har anskaffet, er ny for dem begge.
Simon Lorenzen er luftkaptajn og har fløjet siden 2005 heriblandt privatfly tilhørende en formuende oliesheik. Hans kollega luftkaptajn Dennis Kær har fløjet siden 1996 og kan blandt andet fremvise en logbog, som vidner om, han var den første i verden til at lande en Boeing 737 på Sydpolen. Med andre ord er de to personligheder, der ved, hvad de taler om.
Megen automatik
»Det er et meget moderne fly. Embraer har taget det bedste fra Airbus og Boeing og samlet det i et fly. Jeg har aldrig fløjet et fly, der er så pilotvenligt,« siger Dennis Kær og tilføjer med et grin:
»Jeg synes godt om, du kalder os piloter, for i bund og grund er vi jo mere systemoperatører med dette fly. Der er mange hjælpemidler og megen automatik i det her fly.«
Embraer E195 observerer selv, hvis der sker isdannelse på vingerne og tænder samt slukker selv for afisningssystemerne. Og et afbrudt takeoff ledsages af fuld automatisk ground spoilere, som bliver slået ud for at sikre maksimum bremse effekt.
»Det er kort sagt et fly, som gør det muligt for piloten altid at yde sit bedste,« fastslår Dennis Kær, som har fløjet både ældre Boeing 727 samt nyere Boeing 737 og Airbus A319.
Føles som en stor flyver
Samtlige ti piloter hos Great Dane Airlines har skullet omskoles til flytypen. De har således været en tur i enten Amsterdam i Holland, Exeter nær London i Storbritannien, Helsinki i Finland eller Amman i Jordan, som er hjem for en række af verdens Embraer-flysimulatorer.
»Taget flyets størrelse i betragtning er det et rummeligt cockpit, hvor man ikke slår hovedet mod loftet og sidder godt i sædet. Jeg kommer direkte fra en Boeing, og de udvikler ikke så meget på deres cockpits. Cockpittet har Embraer indrettet ud fra en helt anden filosofi, som giver et strømlinet design,« forklarer Simon Lorenzen.
Han fremhæver, at flyet er designet på den måde, at hvis alle knapper er i sort, så er alt som det skal være. Det giver et lynhurtigt overblik, hvis en lyser. Desuden har flyet et såkaldt heads up display – en skærm der tillader piloten at få vist flyets data uden at flytte øjnene væk fra foruden.
»Og så føles flyet trods sin størrelse som en stor flyver – var det en bil, ville man sige, “den ligger godt på vejen”,« tilføjer han.
Nem adgang til sikkerhedsudstyr
At Great Dane Airlines har valgt netop Embraer E195 hænger først og fremmest sammen med flyets størrelse, som passer til efterspørgslen på det marked, selskabet går ind i. Men opgørelser fra andre selskaber viser også, af flyets pålidelighed ligger helt oppe på 99 procent. Det vil sige, at den gennemfører 99 ud af 100 flyvninger uden tekniske udfordringer.
Spørger man på den modsatte side af cockpitdøren hos kabinepersonalet, er der også store forventninger til arbejdslivet ombord på Great Danes Airlines’ fly – en 11 år gammel Embraer E195, der er hentet hos Flybe i Storbritannien.
»Alt sikkerhedsudstyr på denne flytype sidder let tilgængeligt. Det gør det både hurtigere at hive frem og er godt for ergonomien,« fortæller Amalie Thordahl, der har fløjet charter på Boeing 737 siden 2016, inden hun fik job hos Great Dane Airlines.
Sammenlignet med Boeing-flyet er Embraer E195 smallere, men det har også sine fordele, påpeger hun:
»Selve indretningen af kabinen med to sæder på hver sin side af midtergangen giver en tættere relation til passagererne. Det er en stor del af sikkerheden ombord, at vi hele tiden læser vores passagerer, hvordan de har det? Er nogen nervøse eller bange for at flyve, så er det vigtigt, vi er opmærksomme på dem.«
Fly har 11 år på bagen
Selvom pladsen også er mindre i galleyet – flykøkkenet – på Embraer E195 sammenlignet med en Boeing 737, så gør rutinen i faget, at man »lærer at sno sig«, og »får tingene til at fungere«. Flyet er i det hele taget fornuftigt indrettet, blandt andet kan det forreste toilet i flyet tilgås direkte fra kabinen, så man ikke skal igennem det forreste galley, hvor personalet arbejder, fremhæver Amalie Thordahl.
Det eksemplar af en Embraer E195, som Great Dane Airlines har fået ind i flåden, har 11 år på bagen med en fortid i Flybe. Flyet er købt af selskabets medejer, den nordjyske erhvervsmand Eigil Bødker Christensen, som så lejer flyet ud til Great Dane Airlines.
For at undgå en større udskrivning til ommøblering af flyets indretningen var det således også af betydning, at man fandt et fly på brugtmarkedet, som i bedst muligt omfang havde den indretning af galley (flykøkken red.) og toiletter, som ifølge blandt andet de kabineansattes vurdering fungerer bedst til charter, forklarer stifter og direktør af Great Dane Airlines, Thomas Hugo Møller:
»Ligesom når man handler brugt bil, er det med at finde det bedste fly med det rette udstyr, og det gjorde vi hos Flybe,« siger han.
Fyre flytyper i spil til nyt flyselskab
At det netop skulle være Embraer E195, lå ikke lige for i første omgang, forklarer Thomas Hugo Møller.
Af regionale jetfly med cirka 100 sæder findes der både Bombardiers CRJ1000, Airbus’ A220 og Sukhoi Superjet 100. Begrænset plads til cargo i CRJ-flyet, ingen brugte A220’ere på markedet og yderst begrænset europæisk support på Superjet’en, der er russisk design, gjorde, at valget faldt på Embraers E195, som har plads til 118 passagerer.
Flyet bruger omkring 2000 liter brændstof i timen med en cruisehastighed på 850 kilometer i timen, hvilket bringer det samlede brændstofforbrug per sæde ned på bare 0,02 liter per kilometer, oplyser piloterne.
Fakta om Embraer E195:
- Maks. takeoff weight: 52,290 kg
- Nyttelast: 13.917 kg
- Maks. fuelkapacitet: 12.971 kg
- Maks. Cruise hastighed: 1.004 km/t
- Takeoff banelængde: 1.432 m
- Rækkevidde: 4.260 km
- Første flyvning: 22. September 2006
- Kapacitet: 118 sæder
Kilde: Embraer