For 12 måneder siden fik medlemmerne af Flyvebranchens Personale Union, FPU, deres eget fagblad: Luftfart.nu.
Lanceringen blev drevet af et ønske i FPU om et medie, der sætter de flyvendes arbejdsliv i fokus.
I dag, et år senere, er mediet kommet godt på vingerne og læsertallene vidner om, at mediet har fundet relevans for langt flere end blot medlemmerne af FPU.
»Det står klart for os, at Luftfart.nu i allerhøjeste grad har givet noget, som branchen manglede. Det er været et overraskende godt første år for Luftfart.nu,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU og tilføjer:
»Vi får flere og flere læsere. Vi får formidlet vigtige historier om medlemmernes arbejdsliv. Og selskaberne derude ved, at de har et sted, hvor de kan fortælle relevante historier. Men de ved også, at vi kigger dem efter i sømmene, hvis de bliver lige kreative nok.«
Minister tog affære
Luftfart.nu’s første artikelserie handlede om arbejdsmiljø.
Hundredvis af flyansatte går hver dag på arbejde, uden deres arbejdsmiljø er reguleret af hverken danske eller andre EU-landes regler. Den simple forklaring er, at de enkelte EU-lande tolker EU-reglerne forskelligt.
Den research og de artikler, som Luftfart.nu gennem vinteren og foråret bragte førte i sidste ende til, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) satte gang i en undersøgelse, der skal løse problemet.
Undersøgelsen er fortsat i proces.
»Via luftfart.nu kan vi sætte fokus på vigtige emner, som ellers ikke ville have kommet frem. Det gælder for eksempel vores lanceringshistorie om arbejdsmiljø og manglende tilsyn. Den historie vil formentlig ikke være bragt på et andet medie, da det er en teknisk og kompliceret historie,« siger Simon Møller Eliasson, kommunikationschef i FPU og tilføjer:
»Men på luftfart.nu blev den formidlet i en serie, der forklarede problemet og stillede afgørende spørgsmål til Trafikstyrelsen. Det fik myndighederne i gang og flyttede noget for medlemmerne.«
Afsløringer skabte forbedringer
Forandringer fulgte der også i slipstrømmen på fagmediets afsløringer af social dumping hos Hi Fly, der periodevis bruges flittig af flere luftfartsselskaber med aktiviteter i Danmark.
Historien blev citeret i adskillige medier og endte med, at Air Greenland, for hvem Hi Fly fløj i forbindelse med afsløringerne, gik til det portugisiske luftfartsselskab med krav til personalets løn og arbejdsvilkår.
Forandringer af betydning kan man derimod næppe tale om hos Ryanair. Faggrupper i store dele af Europa kæmper fortsat for at få ordnede løn og arbejdsvilkår i Ryanair.
Luftfart.nu har løbende orienteret om udviklingen i selskabet, og er med tiden blevet go to for de mange, som følger udviklingen.
Ryanair er dog langt fra ene om at se stort på ordnede arbejdsvilkår. Det gør det svært at købe flybilletter med god samvittighed, hvad de fleste flyrejsende faktisk ønsker at gøre:
En af de mest læste historier på Luftfart.nu er således et stykke såkaldt ”servicejournalistik”, der viser hvilke selskaber, der har overenskomst med deres ansatte, og hvilke der ikke har. Artiklen endte via redaktionens samarbejde med Avisen.dk på Appels nyhedsrulle til iPhones.
Denne nyhedsrulle opdateres en gang i døgnet med de fire mest relevante historier fra dansk presse. Siden har flere af Luftfart.nu’s artikler fundet vej til denne eksklusive plads for eksponering, som når mere end 80 procent af de danske smart-phone-indehavere.
Fokus på glemte medarbejdere
Andre alvorlige emner, som har optaget mediets læsere, har handlet om arbejdsvilkårene hos SAS-leverandøren CityJet, SAS’ beslutning om at tage lettere på arbejdsvilkårene hos leverandørere, samt den barske skæbne for de mange ansatte i Primera Air.
Konkursen i Primera Air kom således i høj grad til at handle om aflyste rejser. Luftfart.nu satte derimod fokus på konkursens konsekvenser for de 300 ansatte, som kæmpede til det sidste for selskabet, og om dem, som blev ladt i stikken.
Generelt har artikler om jobskabelse eller det modsatte, været blandt de varmere emner i årets løb.
Selvom Primera Air er gået konkurs, så fortsætter sagen i Arbejdsretten mod selskabet om løndumping ved at lade piloter ansætte som contracotrs.
Sagen forventes både af FPU og eksperter i arbejdsmarked af få stor betydning for flyansattes vilkår. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa, sådan som også FPU’s opgør mod Ryanair i 2015 endte med at få.
På besøg hos medlemmerne
Men alt har ikke kun handlet om alvorlige begivenheder.
Redaktionen på Luftfart.nu har gennem flere artikler skildret arbejdslivet for FPU’erne og fortalt om deres fag.
Foruden piloter og kabineansatte, hvor redaktionen har besøgt personalet hos Air Greenland og DAT, organiserer FPU også helikopterpiloterne og HEMS-redderne på akutlægehelikopteren.
Flere beretninger fra arbejdslivet i flyvebranchen er på vej, men redaktionen hører gerne fra flere, som vil invitere en journalist indenfor.
Langt hovedparten af artiklerne på Luftfart.nu skrives af journalist Morten Lund Tiirikainen, der også står for at tage billeder og video på reportager på FPU’ernes arbejdspladser.
Derforuden samarbejder mediet med Avisen.dk om redaktionelt indhold på Luftfarts-området. Historier fra Luftfart.nu finder således fra tid til anden vej til Avisen.dk ligesom Luftfart.nu bringer artikler fra Avisen.dk.
Også Fagbladet 3F har samarbejdet med redaktionen på Luftfart.nu i en konkret sag om afdækning af Ryanairs høst af millionrabatter i Københavns Lufthavn.
Redaktionen og FPU ser frem til endnu et spændende år i dansk luftfart, som man vil kunne følge fra arbejdstagernes perspektiv på Luftfart.nu. Læsere er som altid velkommen til at skrive en mail til redaktionen med kommentarer og idéer eller tips til artikler.