Den kommende måned skal Flyvebranchens Personale Union (FPU) sammen med udvalgte organisationer og selskaber rådgive regeringen om, hvordan man får gang i dansk eksport igen. Luftfart er et særligt udpeget område. Første møde finder sted i morgen.
Både Udenrigsministeriet og Transportministeriet vil være repræsenteret, når FPUs formand, Thilde Waast, og interesseorganisationer og virksomheder som Dansk Industri, 3F, Københavns Lufthavn og SAS skal mødes for at komme med forslag til, hvordan man bedst får gang i dansk luftfart igen til gavn for dansk eksport.
Thilde Waast vil fokusere på, at dansk luftfart nu står i en situation, hvor der har været adskillige masseafskedigelser og konkurser, og at det derfor er vigtigt at overveje, hvordan man sikrer, at arbejdsløse piloter og kabineansatte bedst muligt er klar til at vende tilbage til luftfarten, når der kommer gang i den igen.
”Der arbejdes benhårdt for, at der kommer gang i dansk eksport igen, og luftfart er essentielt for det. Jo flere fly, der flyver fra Danmark og ud i verden, jo bedre mulighed får dansk erhvervsliv for at komme bredt ud og øge samhandlen med udlandet. Derfor er det også vigtigt, at piloterne er klar til at sætte sig i cockpittet, når der for alvor kommer gang i eksporten,” siger Thilde Waast.
”Vi foreslår blandt andet, at man afsætter midler til vedligeholdelse af piloternes certifikater. De skal fornys hvert år, og normalt er det flyselskaberne, der dækker den udgift, men som arbejdsløs pilot står man nu med en enorm ekstra udgift, når man lige har mistet sin indkomst.”
FPU efter Norwegian-møde: Vi arbejder på en hensigtserklæring
Genstartsteam for dansk luftfart
Møderne mellem FPU og de andre parter finder sted, fordi regeringen har ønsket at nedsætte såkaldte genstartsteams, der skal komme med forslag til, hvordan man bedst får gang i dansk eksport igen efter corona-krisen. I alt er der oprettet otte genstartsteam, der udover luftfart tæller blandt andet turisme og fødevaresektoren.
”Vi er rigtig glade for, at regeringen beder om anbefalinger fra os. FPU kan med sin plads i genstartsteamet repræsentere piloter og kabineansatte og kæmpe for, at anbefalingerne kommer det flyvende personale til gode. Uden det flyvende personale kommer der ikke gang i dansk luftfart og dermed dansk eksport,” siger Thilde Waast, der som FPU-formand er den eneste repræsentant for piloter og kabineansatte i luftfartens genstartsteam.
Regeringen har afsat 500 millioner kroner til initiativer, der skal få gang i dansk eksport igen.
Hvorfor skal du ansætte en pilot?
Lønkompensation og regionsopdeling
FPU vil til møderne også sætte fokus på, hvordan man kan holde hånden under piloter og kabineansatte, når lønkompensationsordningen stopper i slutningen af denne måned.
”Vi har brug for en model, som passer til luftfart, hvor de fleste selskaber satser på at nå 70 til 80 procent af normalen til april eller maj. I stedet for at fyre vil selskaberne faktisk gerne have folk ansatte på en ordning, hvor folk kan komme ind og ud af produktionen,” siger Thilde Waast.
Hun håber også, at luftfartens genstartsteam kan få gennemført, at der fremover skal laves rejsevejledninger, der tager højde for regionale forskelle i et givent land.
De nedsatte genstartsteams skal afrapportere deres anbefalinger til regeringen i midten af september i år, og anbefalingerne vil indgå i politiske forhandlinger om eksportpakken, som vil blive ledet af erhvervsministeren og udenrigsministeren.