FPU varsler konflikt på vegne af instruktørerne på pilotskolen Greybird. Det sker, efter at de to parter i et år har forsøgt at forhandle en overenskomst på plads for skolens instruktører.
Instruktørerne på pilotskolen Greybird har ønsket at få en overenskomst, men ifølge FPUs næstformand, Anders Mark Jensen, er forhandlingerne med selskabet nu brudt sammen.
”Vi havde håbet, at vi kunne finde en løsning, så vi sikrede en overenskomst for instruktørerne på skolen, men selskabet bliver ved med at presse de ansatte, som har ganske rimelige krav,” siger Anders Mark Jensen.
FPU repræsenterer over 90 procent af instruktørerne i Greybird, som flyver fra Aarhus Lufthavn. Konflikten er sat til start 1. marts.
Usikker arbejdstid
Instruktørerne i Greybird har blandt andet ønsket at få en mere forudsigelig arbejdsdag, mens ledelsen har ønsket større fleksibilitet fra instruktørerne, samtidig med at de skulle gå ned i løn.
I øjeblikket kan instruktørerne få en arbejdsdag ændret indtil kl. 18 dagen før, de skal møde på arbejde igen. Ifølge Anders Mark Jensen har instruktørerne oplevet, at Greybird har været meget lidt villige til at gå instruktørerne i møde.
”Instruktørerne kan ikke planlægge deres hverdag, men Greybird har fastholdt, at de ikke kan komme med et mere forudsigeligt system. Instruktørerne har prøvet at foreslå kompromiser, så ledelsen fik, hvad den havde brug for, men instruktørerne har haft oplevelsen af, at ledelsen ikke reelt har villet forhandle. Hver gang instruktørerne er kommet med forslag til mere smidige løsninger, siger ledelsen, at der ikke er økonomi til det,” siger Anders Mark Jensen, der fortæller, at instruktørerne også oplever, at deres kontrakter løbende bliver ændret og forringet.
Instruktører presset tidligere
FPU har tidligere haft sager med Greybird, hvor instruktører har følt sig presset. I 2017 blev instruktøren Yass Al-Khafaji kaldt til møde, hvor han blev presset til at vælge mellem en fyring eller at tage sin egen afsked uden yderligere betænkningstid.
FPU tog hans sag i retten, som gav Yass Al-Khafaji medhold i, at han reelt blev opsagt. Dommen sikrede ham en efterbetaling på næsten 200.000 kroner, og FPUs advokat Jan Gam udtalte dengang, at selskabet havde presset instruktøren.
”En ung pilot sider i en meget skrøbelig situation, og her er Yass blevet udsat for et helt urimeligt pres af sin tidligere arbejdsgiver. Det ser vi byretten er enig i, idet Yass er blevet tilkendt fuld kompensation med løn i opsigelsesperioden, godtgørelse for usaglig afskedigelse, betaling for overarbejde ligesom han ikke skal betale for sin uddannelse,” sagde Jan Gam til Luftfart.Nu.