I denne uge har Transportminister, Benny Engelbrecht, gjort det klart, at det ikke er regeringens plan at lave en passagerafgift. Ministeren har dog stadig en målsætning om at reducere luftfartens CO2-udledning, men den konkrete løsning kræver grundigere overvejelser, siger socialdemokraten. FPU’s næstformand mener, at det er den rigtige tilgang.
En miljøafgift på flybilletter er blevet et varmt emne i den politiske debat herhjemme. Det så vi senest under folketingsvalget, hvor CO2 og klimaforandringer var på alles læber. Og tidligere i juli blev en udtalelse af Transportminister en varm nyhed midt i agurketiden. Benny Engelbrechts udtalelser blev tolket som et holdningsskifte.
»Der er flere forskellige håndtag, som vi kan dreje på. For eksempel en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et iblandingskrav,« sagde Benny Engelbrecht i en kommentar til DR den 18. juli. Det blev udlagt som en markant åbning for de partier, der mener, at en passagerafgift er den eneste mulige løsning.
I denne uge har Transportministeren dog præciseret udtalelsen om en mulig passagerafgift:
»Det er nemlig ikke den eneste mulige løsning – og hvem siger også, det er den rigtige? Det er i hvert fald ikke regeringens holdning, selvom man kan få det indtryk, hvis man har fulgt mediernes dækning,« skriver Benny Engelbreth i et debatindlæg, der også er blevet bragt på Luftfart.nu.
I debatindlægget angriber han desuden den tidligere regering for ikke at have taget klimaet alvorligt i den luftfartstrategi, der blev fremlagt i 2017. Den nye Transportminister gør det samtidig klart, at den nye regering har store ambitioner på klimaområdet, og det gælder også i forhold til luftfart. Det store grønne, politiske tiltag på luftfartsområdet må dog vente på sig, idet ministeren ønsker grundigere undersøgelser, inden en løsning præsenteres.
FPU er glade for den nye melding
Flyvebranchens Personale Union har i løbet af de seneste måneder fulgt tæt med i diskussionen om en passagerafgift. Fagforeningen har sammen med den danske luftfartsbranche meldt ud til medier og politikere, at den danske luftfartsbranche skal have politisk støtte og ikke pisk for sine ambitioner om at gøre dansk luftfart CO2-neutral. Derfor sætter fagforeningen for det flyvende personale i Danmark også pris på, at Transportministeren har lyttet med:
»Vi håber, at dette kan være begyndelsen på, at vi kan snakke om løsninger, der rent faktisk vil reducere CO2-udledningen, og som vil hjælpe dansk luftfart til at være klimafrontløbere i EU, «, udtaler FPU’s næstformand, Anders Mark Jensen, til Luftfart.nu.
FPU har blandt andet været bekymret for, at det benhårde konkurrenceklima i branchen vil gøre, at en potentiel passagerafgift kan ende med at sluge den mindste mulighed for overskud. Et overskud, som de danske selskaber ellers ville kunne have bruge på netop at udvikle sig i en mere bæredygtig retning. Et forhold der også på sigt kan koste arbejdspladser.
»Vi er sikre på, at der findes gode løsninger. Og vi sætter pris på, at der nu åbnes op for, at vi kan diskutere dem – og ikke bare en passagerafgift,« afslutter næstformanden.
FPU skal inden længe mødes med Transportministeren, hvor snakken helt sikkert også vil falde på klima såvel som kampen for fair konkurrence og uddannelse i luftfart.