Flyselskabet North Flying løsrev sig i sidste uge fra deres overenskomst med FPU. Ni piloter mistede således deres arbejde, fordi de og FPU kæmpede for piloternes sikkerhed og frihed. Fagforeningen fortæller her lidt om, hvad der adskilte parterne.
Flyselskabet North Flying afskedigede i sidste uge de ni piloter, der siden 16. august havde været i lovlig konflikt. Selskabet løsrev sig samtidig fra overenskomsten med piloternes fagforening FPU.
Konflikten mellem selskabet og selskabets piloter handlende særligt om beskyttelsen af piloternes fritid. Det fortæller Kasper Svendsen, Forbundssekretær i FPU.
”Vores absolut største fokus i forhandlingerne har været piloternes frihed. Piloterne i North Flying har haft et arbejdsliv, der gjorde, at de aldrig vidste, hvornår de kunne hente børnene fra skolen eller tage en øl med vennerne til fodboldkampen. Det har gjort kæmpemæssige indhug i piloternes privatliv, og det forsøgte vi at ændre på. Først i forhandlingslokalet og siden hen i konflikt. Præcis som den danske model foreskriver.”
”North Flying har nu besluttet, at vi ikke længere har noget at forhandle om, og at piloterne ikke længere har et arbejde i Aalborg. Det er en frygtelig kulmination på et håbløst samarbejde med et selskab, der har levet højt på piloternes ønske om at arbejde i Aalborg. Tiden var nu kommet til, at vi og vores modige piloter tog et skelsættende opgør, for selv små selskaber som North Flying skal have ordentlige og anstændige vilkår,” siger Kasper Svendsen.
22/05-reglen skilte parterne ad
De fleste piloter har fleksible vagtskemaer, og ligesom andre kritiske samfundsfunktioner arbejder en pilot både i weekend og i højtider. Der er dog nationale og europæiske regler, der beskytter piloter med varierende arbejdstider.
Det samlede antal flyvetimer, som en pilot af sikkerhedsmæssige hensyn må flyve på et år, er bestemt af de europæiske FTL-regler (Flight Time Limitations). Selskaber som North Flying, der eksempelvis flyver ambulanceflyvning, er dog undtaget visse bestemmelser i lovgivningen. Det betyder blandt andet, at piloterne i North Flying ikke er beskyttet på samme måde som de kommercielle piloter, der skal overholde alle FTL-bestemmelserne.
Derfor er en overenskomst for piloter i selskaber som North Flying særligt betydningsfuld i forhold til, hvordan og hvor meget en pilot skal stå til rådighed for selskabet.
I overenskomsten mellem North Flying og FPU var der en beskyttelse af piloternes flyve/hviletids-regler, der betød, at man tidligst kunne påbegynde første arbejdsdag i en arbejdsblok klokken 05:00 om morgenen, og at sidste arbejdsdag i samme arbejdsblok senest kunne slutte klokken 22:00 om aftenen. Denne bestemmelse blev kaldt 22/05-reglen.
”22/05-reglen er både den primære årsag til, at piloterne i North Flying arbejdede på en af de mest fleksible overenskomster i dansk luftfart, og den eneste reelle beskyttelse af piloternes fritid. Reglen sikrede, at piloterne trods alt ikke skulle møde ind midt om natten, men den betød også, at piloten i princippet stod til rådighed for selskabet i 24 timer i døgnet mellem klokken 05:00 på første arbejdsdag og 22:00 på sidste arbejdsdag,” siger Kasper Svendsen.
Hvor lang en arbejdsblok, altså antallet af dage i træk hvor piloten er på standbyvagt, var ikke bestemt af overenskomsten. Ifølge FPU var det ikke ualmindeligt, at en arbejdsblok bestod af 10 arbejdsdage i træk.
FPU ønskede som minimum at beholde 22/05-reglen i overenskomsten, mens selskabet, ifølge Kasper Svendsen, gerne ville skrive den ud af overenskomsten:
”Med tanke på hvor lille en beskyttelse 22/05-reglen rent faktisk gav piloterne, så er det næsten tragikomisk, at vi skulle kæmpe med næb og klør for at få lov til at beholde den. Det er derfor en hån mod privatlivets fred, at selskabet synes, at vi stillede med uanstændige krav til forhandlingerne.”