Der er brug for mere hjælp til luftfarten, så længe coronatiltagene holder grænser lukket og flyene på jorden.
Hjælpepakker skal forlænges for luftfart. Det er budskabet fra FPU efter dagens offentliggørelse af ekspertgruppes rapport.
I dag præsenterede tre økonomiske vismænd deres anbefalinger til udfasning af de hjælpepakker, der de seneste måneder har holdt hånden under dansk økonomi.
– Det foreslås derfor, at kompensationsordningerne ophører den 8. juli som planlagt, skriver de i rapporten, der blev lagt frem i dag, og som kan læses her.
De anbefaler dog, at enkelte dele af erhvervslivet kan beholde deres hjælpepakker lidt længere endnu.
Det gælder de virksomheder, som også efter den 8. juli er lukket med forbud.
Her anbefaler eksperterne, at virksomhederne stadig kan få adgang til lønkompensation til medarbejderne og kompensation for faste omkostninger.
Begge disse pakker er blevet flittigt brugt af luftfartsbranchen.
– Vi har i flere omgange forklaret politikerne, at hjælpen skal forlænges, så længe vi er så hårdt påvirkede af de statslige tiltag. Senest på et møde med Transportministeren og beskæftigelsesministeren.
Men der er brug for en plan og en vished nu, hvis vi skal undgå flere fyringer og konkurser, udtaler formand for FPU, Thilde Waast
Luftfart er særligt hårdt ramt
Derfor skal hjælpepakker forlænges for luftfart.
I dag kunne vi (Luftfart.nu) fortælle, at samtlige rute- og charterselskaber i Danmark benytter sig af lønkompensationsordningen.
LÆS MERE: Luftfartsbranchen holdes oppe af lønkompensation
Det fik formanden for FPU til at udtale:
– Der skal ikke herske tvivl om, at lønkompensationsordningen holder selskaberne fra masseafskedigelser.
– Et godt eksempel er charterbranchen, som politikerne bør fokusere på nu. Restriktioner rammer lige ind i det grundlæggende levebrød, nemlig rejseaktiviteten i sommerferien.
– Der er tale om gode skandinaviske arbejdspladser, der kan risikere at forsvinde, sagde formanden for FPU, Thilde Waast.
Et lignende budskab kommer branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, med på twitter:
Ekspertgruppen konkluderer i rapporten også, at netop lønkompensationsmodellen har været med til at sørge for at luftfartsbranchen ikke blev ramt af massive afskedigelser under den første skæbnesvangre nedlukning i marts.
De siger dog også, at en anden faktor kan være, at der er en begrænset mængde timeansatte i luftfart.
Dette kan forklares med den høje grad af organisering og overenskomstdækning i luftfart, forklarer Thilde Waast, der samtidig peger på, at det er et godt argument for at være medlem af en fagforening.
Et politisk spørgsmål
Ekspertgruppen giver ikke et direkte bud på, hvordan og hvor længe hjælpepakkerne skal gælde for de brancher, der fortsat vil være ramt af nedlukning. Det vil derfor formentlige blive et politisk spørgsmål.
Allerede nu lægges der fra flere sider op til, at parterne bag lønkompensationsordningen skal mødes igen. Parterne er udover ud over regeringen, Dansk Arbejdsgiverforening og FH.
Formanden for FH, Lizette Risgaard, har været offensiv på Twitter, og hun opfordrer til et trepartsmøde.
FPU’s formand gør det derfor klart, at fagforeningen vil sende konkrete input til både regeringen og FH i løbet af de næste 24 timer.
– Det er afgørende, at vi får en plan for luftfart. Vi fortsætter dialogen, men der er brug for handling nu, afslutter Thilde Waast.