Flyansatte vil forene gode arbejdsvilkår og billige billetter

Forbrugerne jubler, mens de ansatte lider. Sådan tegnes billedet ofte af moderne luftfart, hvor EU’s deregulering og konkurrencepresset har skabt en situationen, hvor luftfartsselskaberne kæmper om at blive billigere og billigere.

»I løbet af de seneste 10 år er arbejdsmiljø, arbejdsvilkår og løn blevet fremmet som et afgørende konkurrenceparametrene, der konstant kan skrues på,« siger, Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union, FPU, og tilføjer:

»Det er først og fremmest et politisk anliggende, men vi tror også på, at bedre forbrugerinformation og mere fokus på de gode eksempler i branchen kan fremme indsatsen for en mere fair og sund konkurrence i luftfart.«

Af den grund inviterer FPU sammen med Dansk Metal, 3F, VSL (Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening) og HK folk fra branchen og andre interesserede til konference 19. november 2018.

Forbundene under LO repræsenterer faggrupper i hele luftfartsbranchens værdikæde, og de vil sammen forsøge at svare på spørgsmålet, om billige billetter og gode arbejdsvilkår kan gå hånd i hånd?

Følg kufferten og oplev presset arbejdsmiljø

På dagen kan gæsterne få syn for sagen, når de får lov til at følge en kuffert igennem lufthavnen lige fra ankomst til lufthavnen, til kufferten ender i flyet. Her vil luftfartsansatte fortælle om en hverdag, der byder på nye og krævende udfordringer.

I dag har hver passager sin egen billet med dertilhørende tilkøb og fravalg. Men på trods af en langt mere mangfoldig passagerskare, så skal flyet stadig af sted til tiden.

Det øgede pres på arbejdsmiljø og vilkår i luften såvel som i lufthavnen er selvfølgelig et politisk spørgsmål i Danmark og ikke mindst i Bruxelles (EU). Men der er også andre måder at påvirke markedet på.

Ansatte vil undersøge muligheder

De luftfartsansatte under LO i Danmark har derfor valgt kigge på mulighederne for bedre og smartere forbrugeroplysning. De vil i dialog med forbrugerne, og ikke mindst sætte fokus på de mange gode muligheder, der findes for billige billetter.

»Vi kan se, at 60 procent af danskerne går op i, at der er gode arbejdsvilkår, når de køber billet. Men vi kan samtidig se, at forbrugerne mangler et overblik over de selskaber, der behandler deres ansatte anstændigt,« siger Rene Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, der referer til en nylig undersøgelse.

På konferencen vil analysebureauet Analyse og Tal præsentere undersøgelsen af, hvordan danskerne faktisk forholder sig til billetkøbet og arbejdsvilkår.

Men deltagerne kan også opleve et vaskeægte eksempel på, at ordnede forhold og billige billetter ikke er hinandens modsætninger: En af hovedtalerne på konferencen er nemlig Stuart MacDonald, der er forhandlingschef for overenskomster i det britiske lavprisflyselskab EasyJet.

Easyjet har været på en gevaldig rejse og er nu landet et sted, hvor forhandling og involvering af de ansatte er afgørende for virksomheden.

Konferencen afholdes 19 november 2018 fra 10-16 hos HK Service Hovedstaden – Svend Aukens Plads, København.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev