Fem hurtige: Luftfart og klimaforandringer

Flytrafikkens CO2-udledning er på kort tid blevet et varmt emne i Danmark. CO2 bidrager til klimaforandringerne, men faktum er også, at branchen har lagt sig i selen for at løse problemet. Redaktionen bringer her fem hurtige pointer om flytrafik og CO2:

1. Aldrig har vi fløjet så langt på literen

Siden udgangen af 1950’erne har passagerfly gennemgået en enorm udvikling. Bedre motorer, aerodynamisk design, mindre vægt og flere sæder ombord i flyene gør, at brændstofforbruget i dag er blevet effektiviseret med op til 70 procent. Et moderne trafikfly konsumerer ned til 2,2 liter per passager per 100 kilometer.

2. Fly kan også være det grønne alternativ

En så høj energieffektivitet betyder, at flyvemaskinen i visse tilfælde er et grønnere alternativ end andre transportmidler.

  • En rejse fra København til Karup i Midtjylland koster klimaet 35 kilo CO2, hvis turen foregår i bil. Med fly er udledningen reduceret til 22 kilo CO2. For tilsvarende rejser, der involverer transport med færge, er besparelsen ved at rejse med fly endnu større.
  • En flyrejse til New York udleder 383 kilo CO2 per passager. Alternativet her er skib. Et syv-dages krydstogt over Atlanterhavet koster klimaet 1.660 kilo CO2, viser beregninger fra den tyske miljøorganisation Atmosfair.

3. Branchen har selv fremlagt løsninger

Den bedste måde, vi som danskere kan præge hele luftfartsbranchens klimapåvirkning, er ved at udvikle teknologier og vise, at det kan lykkes at flyve grønt.

I Danmark har luftfartsbranchen fremlagt en plan for 100 procent CO2-neutral luftfart i 2050. Dette skal blandt andet opnås gennem CO2-kompensation, øget udvikling af bæredygtigt brændstof og langsigtede teknologiske løsninger. Senest er indsatsen styrket i et samarbejde med landbruget. Den gode nyhed er, vi også kan flyve i fremtiden. Vi har teknologien til at gøre luftfarten bæredygtig. Men det koster penge at udvikle den teknologi til kommerciel brug.

4. Afgifter kan koste omstillingsparate selskaber dyrt

Blandt de politiske partier har der op til valget været udtrykt behov for en afgift på flyrejser. I luftfarten sker indtjeningen på marginalerne, og en skat kan koste selskaberne uhensigtsmæssigt dyrt. I Sverige har en klimaskat allerede kostet mere end 350 flyansatte deres arbejde, og en EU-rapport opridser lignende scenarier for en afgift i Danmark.

5. CO2 kender ingen grænser

CO2 er grænseoverskridende. Derfor er det vigtigt at tænke løsninger på EU-niveau. Til eksempel er Ryanair i dag den tiende mest CO2-forurenende virksomhed i Europa. Selskabets CEO, Michael O’Leary, benægter luftfartens klimapåvirkning og har absolut ingen ambitioner om at skulle reducere Ryanairs CO2-udledning. Samtidig har flere selskaber i Skandinavien sat store kræfter ind på at nedbringe branchens CO2-udslip.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev