Imens tusinder af ansatte har mistet deres arbejde i Storbritannien som følge af krakket i Thomas Cook, så tegner der sig nu et lyspunkt for selskabets afdeling i Tyskland.
Allerede mandag, da konkursen var en realitet, fortsatte det helejede tyske datterselskab, Condor, med at flyve. Og sent tirsdag aften udsendte personalets fagforening Vereinigung Cockpit en meddelelse, der indledes med ordlyden »en stor lettelse«.
Den tyske regering har givet Condor et overgangslån. Dette giver selskabet tid til på egen hånd at opnå en rentabel situation uafhængigt af det krakkede moderselskab.
Svært men nødvendigt
»Vi ved, at det ikke bliver nemt, men vi tror, at hvis selskabet, fagforeninger og politikere arbejder sammen, vil det være muligt at opretholde Condor. I den situation bidrager vi naturligvis med hvad vi kan,« siger Markus Wahl formand for Vereinigung Cockpit.
Vereinigung Cockpit oplyser, at man vil fortsætte det tætte samarbejde med ledelsen.
»For at opretholde passagerernes og offentlighedens tillid til selskabet, er det et mål for alle parter at opretholde en stabil flyvning,« lyder det fra fagforeningen.
Condor beskæftiger 4.900 ansatte.
Potentiel køber i kulissen
I Danmark har det været sparsomt med oplysninger om fremtiden. Faktum er dog, at ledelse og medarbejdere på samme måde som i Tyskland er lykkedes med at få flyene på vingerne trods konkursen i moderselskabet.
De økonomisk veldrevne Thomas Cook-datterselskaber i Danmark og resten af Norden var så sent som i foråret genstand for et bud fra det britisk-svenske investeringsselskab.
Flere eksperter har nu udtalt, at det regnes for sandsynligt, at Triton vil komme med et nyt bud efter mandagens konkurs i moderselskabet.