EU’s arbejdstagere til ny transportkommissær: Social dumping er din vigtigste opgave

EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen har i denne uge præsenteret hendes team af kommissærer. Imens man særligt fra dansk side jubler over, at Vestager er indstillet til at få udvidet sit ansvarsområde og ikke mindst posten står til at tiltræde posten om en af træ næstformænd, så er jublen mindre udbredt over den kommissær, som står til at indtage posten for transport. Rumæneren Rovana Plumb (59).

Dermed bliver Rovana Plumb den tredje østeuropæer på transportkommissær-posten i træk. Forgængeren slovenske Violeta Bulc overtog i 2014 området fra esteren, Siim Kalas, der regerede fra 2010 til netop 2014.

De to ex-kommissærer er begge blevet ramt af en massiv kritik for manglende fokus på arbejdsmarkedsforholdene på det europæiske transportområde. Det gælder ikke mindst manglende initiativer til at imødekomme social dumping og brug af kreative ansættelsesformer indenfor luftfart.

Europæiske transportarbejdere frustrerede

Skal de europæiske piloter og kabineansatte forvente stærkere rammer og konkrete initiativer fra den nye transportkommissær? Det er spørgsmålet både medlemslandene, fagforeninger folkevalgte nu håber at få svar på. Det Europæiske Transportforbund (ETF) er tydelig i sine forventninger:

»Transportarbejdere er meget frustrerede. De sikrer mobilitet for mennesker og varer, de holder Europa i kørende, og alligevel skal de betale prisen. Fair transport er i alles interesse,« siger ETF’s formand Frank Moreels.

Ser man på den opgave liste, som Ursula von der Leyen har udarbejdet til den nye transportkommissær fylder et emne som social dumping imidlertid ikke meget. Heller ikke selvom fair arbejdsvilkår netop var noget den tidligere transportkommissær endte med at sætte i fokus, hjulpet godt på vej af blandt andet det danske EU-Parlamentsmedlem Ole Christensen (S).

Blakket fortid i fokus

Det er svært at blive klog på, hvad man kan forvente af Rovana Plumb, når det handler om hendes politiske visioner for europæisk transport. Man skal dog ikke lede længe i hendes bagkatalog før en mindre flatterende fortid viser sig.

I spalterne hos Politico.eu har man i en jovial gennemgang af de ny kommissærer primært valgt at recitere de mindre glamourøse sider af Rovana Plumbs fortid: »Loyal overfor den tidligere socialdemokratiske-leder Liviu Dragnea, der nu er i fængsel over en sag om oprettelsen af falske job for to partikollegaer«, ligesom det også nævnes, at hun senest i 2017 var under mistanke for korruption – en anklage hun siden blev frikendt for.

Politisk har Rovana Plumb i sit hjemland været ansvarlig som minister for beskæftigelse, uddannelse, transport og miljø. FPU har et organiseringsprojekt i Rumænien, og dermed også en lokal repræsentant med indsigt i rumænsk politik og arbejdsmarkedsforhold, Mircea Constantin.

Landsmænd overrasket

»Det er kommet som en overraskelse for de fleste rumænere, at Rovana Plum blev udpeget og nu godt på vej til at bestige posten som transportkommissær. I Rumænien kender vi hende ikke for de store politiske præstationer trods adskillige ministerembeder,« siger han og tilføjer:

»Heller ikke har vi nogen sinde hørt hende udtrykke bekymring over, at bunden er blevet slået ud af arbejdsvilkårene på det rumænske arbejdsmarked i transportsektoren. Det ser jeg frem til hun får rettet op på, hvis parlamentet ender med at godkende hende.«

Meget peger på, at der venter Rovana Plumb en tur på grillen, når der senere på måneden skal være høring i Parlamentet, inden de i alt 18 kommissærer kan tage sæde i Kommissionen. Det er dermed heller ikke givet, at Rovana Plumb ender med at blive transportkommissær, da Europa-Parlamentet kan vende tommelfingeren nedad, hvis svarene på deres spørgsmål ikke er tilfredsstillende.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev