EasyJet-chef om ordentlige arbejdsvilkår: Det eneste rigtige

Egentlig handler det om at behandle andre, som man gerne selv vil behandles.

Sådan forklarer Stuart MacDonald, forhandlingschef fra EasyJet’s personaleafdeling, i en sætning, hvorfor det britiske lavprisselskab på tværs af otte lande har indgået aftaler med 21 fagforeninger om overenskomster for selskabets personale.

Men også når regnskabet skal gøres op – og det skal man som virksomhed i en af Europas mest konkurrenceudsatte industrier – er god ræson i det der med at anerkende fagforeninger.

– I bund og grund er det bare den rette ting at gøre – vi behandler andre, som vi selv forventer at blive behandlet,« siger Stuart MacDonald, forhandlingschef fra EasyJet personaleafdeling.

»Personligt mener jeg ikke, der er nogen anden tilgang end at engagere sig i sine ansatte og deres fagforeninger, hvis du vil have bæredygtighed og stabilitet i din organisation. Det er en konkurrencemæssig fordel. Og så kan fagforeningerne faktisk ofte hjælpe os,« siger Stuart MacDonald, der sammen med HR-chef Lorenzo Lagorio lagde vejen forbi dette års LO-luftfartskonference.

Pointen underbygges af et netop fremlagt årsregnskab. Her præsenterer EasyJet et overskud på 445 millioner britiske pund, svarende til 3,7 milliarder danske kroner, før skat ud af en omsætning på 5,9 milliarder britiske pund.

»Men i bund og grund er det bare den rette ting at gøre – vi behandler andre, som vi selv forventer at blive behandlet,« siger Stuart MacDonald.

Fagforeninger er i bund og grund dine egne ansatte

Stuart MacDonald, forhandlingschef fra EasyJet’s personaleafdeling, talte sammen med EasyJet HR-chef Lorenzo Lagorio ved dette års LO-luftfartskonference.

EasyJet har flere gange været fremhævet som eksemplet på, at det der med billige flybilletter ikke udelukker ordnede arbejdsvilkår for de ansatte.

Selskabet er Europas femte største målt på antal passagerer. Til at gennemføre den produktion har selskabet ansat 4000 piloter og 8500 kabineansatte, som bemander en flåde på 315 fly, der holdes forsvarligt i stand af 400 mekanikere.

Dertil er EasyJet også er arbejdsplads for 1300 kontoransatte.

Men at opbygge en frugtbar og tillidsfuld dialog med fagforeninger er ikke noget, der sker over natten.

»Det tager tid at nå dertil, hvor man har en god relation med fagforeninger. Det er nemt at starte en konflikt, især når man har en alsidig medarbejdergruppe. Men engagerer man sig i de ansatte, opnår man stabilitet. Og hvorfor vil man ikke gerne opnå det?« spørger Stuart MacDonald retorisk og tilføjer:

»Fagforeninger er i bund og grund dine egne ansatte. Derfor er det forkert, at stemningen bliver negativ, når snakken falder på fagforeninger. At du engagerer dig i fagforeninger, er bare en anden måde at engagere sig i dine medarbejdere på.«

Ansætter på lokale kontrakter

Stuart MacDonald har arbejdet for EasyJet i knap tre år, men har samlet 30 års erfaring i branchen.

Her har han haft gode erfaringer med, at fagforeninger tog del i eksempelvis planlægningen af fridage. På den måde blev et ellers kompliceret og ømtåleligt emne som oftest løst til alles tilfredshed i modsætning til hvis det hele sker i en central HR-afdeling.

Den form for samarbejde håber han også at kunne indføre i EasyJet, hvor man i de seneste to år har sat ekstra ind på at forbedre relationerne til personalets fagforeninger.

EasyJet anno 1995. Arkivfoto: Aero Icarus/Wikimedia

Det britiske lavprisselskab strækker sine rødder tilbage til 1995, hvor selskabet åbnede sin første rute fra London-lufthavnen i Luton til Glasgow i Skotland. I 2002 indgik selskabet sin første overenskomst.

Trods truslen om Brexit og deraf behovet for at åbne afdeling i et andet EU-land, har EasyJet modsat mange andre selskaber afstået sig fra at slå sig ned i EU-landet Irland, der er kendt for særdeles liberal ansættelseslovgivning.

Derimod har EasyJet siden 2008 valgt at ansætte personale på lokale kontrakter i foreløbigt otte europæiske lande, herunder Frankrig, der især er kendt for offensive fagforeninger.

Investering i ordentlige vilkår er godt givet ud

I dag tæller relationerne i de otte lande sammenlagt 21 fagforeninger, fem nationale medarbejderråd samt et tværeuropæisk medarbejderråd foruden fire andre medarbejderrepræsentative organer.

Det har alt andet lige skabt en kompleks struktur, som kræver god planlægning og mange ressourcer, for at lykkes, påpeger Stuart MacDonald.

Men det er en investering, som er givet godt ud, siger han og giver et eksempel:

»I Tyskland spillede fagforeningen Ver.di en vigtig rolle i, at EasyJet kunne lykkedes med at overtage en stor del af Air Berlin, efter selskabets konkurs. Det var ikke kun nemt, men vi havde en dialog, og vi fik godt 1000 piloter succesfuldt overført til EasyJet. Uden en ordentlig relation, havde det ikke kunnet ladet sig gøre,« siger Stuart MacDonald.

De ansatte har som oftest ret

Succes i samarbejdet med fagforeninger handler ikke om, hvad alle andre gør. Men hvad organisationen gør, påpeger forhandlingschefen.

Han mener, EasyJet generelt set har en fornuftig relation med fagforeningerne. ”Intet er perfekt”, siger han, men selskabet har også meget at lære endnu, indrømmer forhandlingschefen:

»90 procent af gangene en fagforening kommer op med en pointe et emne eller argument har de som regel ret. Det er min oplevelse,« siger Stuart MacDonald.

Ingen planer om dansk base

EasyJet i København. Foto: Ernst Tobisch/CPH

EasyJet’s imødekommenhed over for personalets ønsker om at lade sig organisere i fagforeninger, skulle således gøre det nemt for selskabet at slå sig ned i Danmark.

Det er som bekendt et krav, at et selskab indgår dansk overenskomst, hvis man har base i Danmark.

Det britiske lavprisselskab er allerede i dag fjerde største operatør i Københavns Lufthavn med 1,4 millioner rejsende i 2017, men selskabet har ikke base og dermed heller ikke personale i Danmark.

»Vi har ingen planer i dag om at åbne base i København. Om det skulle ske indenfor de næste fem år, kan jeg ikke sige,« siger Stuart MacDonald.

Foruden København har EasyJet også etableret ruter til Aarhus fra selskabets baser i henholdsvis Berlin og London.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev