Fra i dag er der direkte fly mellem København og Nuuk. Air Greenland har åbnet den første rute mellem Københavns Lufthavn og den grønlandske hovedstad.
Kl. 11.13 i dag torsdag lettede Air Greenlands Airbus A330neo fra Københavns Lufthavn og fløj mod Nuuk Lufthavn.
Den er den første direkte ruteflyvning til Nuuk fra København, og flyvningen markerer indvielsen af byens første internationale lufthavn. Tidligere er rejsen fra København til Grønland gået via Kangerlussuaq eller Narsarsuaq.
Lufthavnen i Nuuk har fået forlænget sin bane til 2.200 meter, så den kan tage imod store fly som fx Air Greenlands A330neo. Både piloterne og de kabineansatte i Air Greenland er medlemmer i FPU.
“Det er en stor dag for Grønland og Air Greenland. Åbningen af ruten mellem København og Nuuk er historisk. Jeg ved, at vores seje medlemmer kommer til at gøre, hvad de kan for at sikre ruten den succes, som den fortjener,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.
Air Greenland-direktør: Ruten er en gamechanger
Air Greenland vil flyve mellem København og Nuuk fem gange om ugen med sin Airbus A330-800neo. Flyet hedder Tuukkaq, som betyder harpunspids på grønlandsk. Der er plads til 305 passagerer ombord fordelt på 42 business/premium-sæder og 263 economy-sæder.
“I dag markerer starten på en ny æra for Grønland. Jeg kunne ikke være mere stolt eller spændt på det, der ligger foran os,” skriver Jacob Nitter Sørensen, direktør i Air Greenland, på sin LinkedIn.
Han kalder ruten en gamechanger for Grønland og peger på, at den vil fremme økonomisk vækst, turisme og eksport. Samtidig vil den give mulighed for på samme dag at nå forbindelser videre i Grønland og til Europa.
Til juni begynder SAS også at flyve direkte mellem København og Nuuk med tre ugentlige afgange med en Airbus A320neo. Det bliver første gang i 17 år, at SAS tilbyder ruteflyvning til Grønland.
Særlige krav til lufthavn i opstartsfasen
Alle sikkerhedsforhold omkring den nye landingsbane er de seneste måneder blevet gennemgået af Trafikstyrelsens inspektionsteams, der har skullet godkende, at lufthavnen åbner for flytrafik med store atlantfly som Air Greenlands Airbus 330.
Den endelige godkendelse kom i går – dagen før ruteåbningen – hvor Trafikstyrelsen gennemførte en række testoverflyvninger af banen.
“Vi har godkendt, at sikkerheden er i orden omkring den nye 2.200 meter lange landingsbane,” siger Henrik Ellermann, kontorchef i Trafikstyrelsen.
Godkendelsen er givet på en række vilkår, der afspejler, at lufthavnen er i en opstartsfase. Henrik Ellerman fortæller, at det er nødvendigt med nogle ekstraordinære foranstaltninger og begrænsninger, indtil lufthavnen er helt på plads med alle de nye procedurer og faciliteter.
”Det betyder, for eksempel at vi stiller krav om ekstra sikkerhedsprocedurer i dårligt vejr, og at landingsbanen skal være ryddet for sne og is døgnet rundt, så friktionen på asfalten er optimal. Et andet vilkår handler om, at luftrummet over lufthavnen kun må benyttes af de fly, som allerede flyver i Grønland. Det vil sige Air Greenland og Icelandair.”
Trafikstyrelsens inspektionsteams vil i de efterfølgende måneder tjekke, at lufthavnen har gennemført de tiltag og procedurer, som den har stillet krav om i godkendelsen.