Er dit barn eller din kabinekuffert vigtigst? FPU er ikke i tvivl

Flere og flere passagerer prioriterer deres personlige ejendele over sikkerheden, når et fly skal evakueres. Er det dit eller din Macbooks liv, som er vigtigst, spørger FPUs forbundssekretær Kasper Svendsen i dette debatindlæg.

For nogle uger siden kollapsede højre hovedhjul på en WestJet 737’er efter en hård landing.

Passagererne måtte evakueres, og som vi har set så mange gange før, tog en del af dem deres håndbagage med sig.

Det er efterhånden reglen og ikke undtagelsen – også når flyet vender på hovedet, som vi så på videooptagelserne fra CRJ-crashet i Toronto. Der stod kabinepersonalet på flyets loft og råbte forgæves til folk, at de skulle efterlade deres bagage.

Heldigvis kom ingen til skade, men de to hændelser får mig til at tænke over, hvordan passagerer prioriterer i nødsituationer.

Og jeg frygter, at det forkerte valg på et tidspunkt vil koste liv.

Sætter de kabineansatte i en umulig situation

Det er kabinepersonalets opgave at evakuere passagererne i nødsituationer, og det skal ske hurtigt. Hvis flyet er i brand eller der er røg i kabinen, handler det om at få folk ud med det samme. Kravet lyder, at man skal kunne rømme flyet indenfor 90 sekunder.

Forestil dig at være kabineansat, som skal evakuere 189 passagerer i en Boeing 737 indenfor halvandet minut.

Alene det er en krævende opgave, og det bliver ikke nemmere, hvis de 189 passagerer først skal rejse sig, åbne bagagehylden, tage kabinekufferterne ud og møve sig forbi alle andre, som har gjort det samme.

Alligevel ser vi det hver gang et fly skal evakueres. Naturligvis er en del passagerer gode til at evakuere, som man skal, men mange er ikke. Og tendensen til dårlig evakueringskutyme går kun i én retning.

Det er hverken fair overfor personalet eller ens medpassagerer at sætte dem i fare på grund af håndbagage.

Far taber barn – men holder fast i kabinekufferten

Forleden så jeg en video af et American Airlines-fly, der var brudt i brand på landingsbanen. Gennem røg og brandslukkende skum ser man den ene passager efter den anden evakuere via de oppustelige slisker. Desværre med tasker og kabinekufferter i hænderne.

De tumler ud. Mange af dem falder, slår sig på asfalten, og på et tidspunkt ser man en far – med kuffert og barn under armen – tage turen ned ad slisken.

Faren får overbalance og falder oven på barnet. Kabinekufferten får ikke en skramme, men barnet får sig en ordentlig tur i asfalten med faren over sig.

Det er et skrækeksempel på, at prioriteringerne under evakuering er helt gale.

For hvad er vigtigst? Dig og dit barn eller Macbook og kabinekuffert?

Stod jeg selv i situationen med mine to piger, ved jeg godt, hvad jeg ville vælge – og det er 110% ikke Macbooken.

FPU-formand Thilde Waast i TV2 News om EU's bagaforslag


FPU-formand Thilde Waast var forleden i TV2 News, hvor hun kritiserede EU’s forslag om, at alle passagerer skal have ret til to stykker håndbagage i kabinen. Udover at påvirke kabinepersonalets arbejdsmiljø negativt vil det også skabe mere kaos under evakueringer.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev