På mange måder minder arbejdet som sygeplejerske om at være kabineansat. For det handler om hensynet til mennesker, og det er det, der giver arbejdet mening, fortæller Marianne Weinreich Busk, som bestrider begge jobs.
Når Marianne Weinreich Busk ikke flyver for Norwegian eller støtter medlemmerne i flyselskabets kabineforening NCUD, arbejder hun som sygeplejerske på Rigshospitalets Center for Kræft og Organsygdomme.
Her er hun ansat på opvågningsafsnittet, hvor hun er ansvarlig for patienternes ve og vel, efter de er blevet opereret.
”For mig giver det rigtig meget mening at arbejde med mennesker. Jeg trives i arbejdet med at hjælpe både passagerer og patienter og se dem blive glade,” siger hun og fortæller, at hun arbejder 55 procent som sygeplejerske og 60 procent som kabinechef.
Lidt mere kaffe, lidt mindre sygdom
Som alle andre på Norwegians base i København mistede Marianne Weinreich Busk sit arbejde, da verden lukkede ned under coronapandemien. Derfor valgte hun at færdiggøre den sygeplejerskeuddannelse, hun havde påbegyndt nogle år forinden.
”Der er en del krydsfelter mellem at være sygeplejerske og kabineansat. Det handler om at analysere mennesker og bedømme, hvordan man bedst går til hver enkelt, for at de føler sig godt tilpas. Skal jeg give dem meget opmærksomhed eller vil de hellere være i fred? Sætter de pris på, at man joker eller skal man hellere køre det rent professionelt?” siger hun.
Hun påpeger, at selvom stillingerne minder om hinanden, er der lidt mere kaffe og lidt mindre sygdom i arbejdet som kabineansat.
Skæve arbejdstider giver frihed
De skiftende arbejdstider i begge fag ville nok afskrække nogle. Men Marianne Weinreich Busk vælger at se arbejdstiden som fleksibel frem for skæv.
”Jeg elsker at have fri en tilfældig tirsdag. 9 til 16-jobs mandag til fredag er ikke lige mig, og med Norwegians system, hvor vi har faste fridage, kan jeg planlægge mit arbejde på Rigshospitalet og samtidig skabe åndehuller. Lige nu sidder jeg for eksempel i Malaga og lader op, inden vi fortsætter med overenskomstforhandlingerne i denne uge. Det giver mig frihed.”
NCUDs bestyrelse har netop været i Oslo, hvor de mødtes med repræsentanter for selskabet. Den nuværende overenskomst udløber i slutningen af september, og de to parter skal derfor lande en ny aftale.
Marianne Weinreich Busk, som er kasserer i NCUD, er ikke en del af forhandlingsdelegationen, og derfor assisterer hun de tre forhandlingsansvarlige medlemmer af bestyrelsen og besvarer samtidig på henvendelser fra medlemmerne.
”Formanden, næstformanden og vores udvalgte bestyrelsesmedlem skal have ro til at fokusere på forhandlingerne, og vi i NCUD-bestyrelsen, som ikke sidder direkte med ved forhandlingsbordet, bidrager blandt andet med at lave research, undersøge konkurrenters overenskomster og brainstorme.”
BLÅ BOG:
- Marianne Weinreich Busk blev færdiguddannet som sygeplejerske i 2022. Hun studerede, mens hun var ansat i Norwegian.
- I 1999 begyndte hun som kabineansat i Mærsk Air og har siden også arbejdet i Sterling Airlines, Cimber og Transavia.
- Hun har været kasserer i Norwegian Cabin Union Denmark siden 2022.
- Mødte sin mand, der i dag er Norwegian-pilot, da de arbejdede sammen i Mærsk Air. Sammen har de to børn, en datter på 22 år, som er kabineansat i SAS, og en søn på 17.