Slå koldt vand i blodet – Cityjet Danmark er ikke nødvendigvis næste offer for coronakrisen

’Cityjet er næste offer for coronakrisen’. Sådan lyder en lidt dyster overskrift i mediet insideflyer.dk.

Men danske FPU-medlemmer, der er ansat i selskabet, kan indtil videre godt slå koldt vand i blodet.

For vi ved endnu ikke om Cityjet er det næste offer.

Cityjet er et irsk wet-lease flyselskab, der udfører flyvninger inklusive fly og besætning for andre selskaber, herunder SAS.

Selskabets gæld er i øjeblikket på 500 millioner euro, hvilket svarer til 3,5 milliarder kroner, og den overstiger de bogførte aktiver med 186 millioner euro – 1,4 milliarder kroner, skriver check-in.dk.

I Danmark beskæftiger datterselskabet Cityjet A/S 180 ansatte fra Danmark og Sydsverige.

Undersøger mulighederne

Men det irske moderselskab er ved at blive taget under rekonstruktion. Der er nu en irsk advokat, som skal undersøge mulighederne for at rekonstruere Cityjet, således, at Cityjet består.

Måske i en lidt ændret form.

 Men man ved endnu ikke, hvordan det forholder sig med det danske datterselskab, forklarer advokat i Flyvebranchens Personale Union, Jan Gloggengieser Gam.

Fordi Cityjet laver rigtig meget for SAS, og SAS har formentlig stadig behov for, at der er nogen, der opererer ruterne på et tidspunkt.

– Jeg synes, det er en lidt forhastet konklusion at komme frem til, at Cityjet Danmark er næste offer for coronakrisen. Det ved vi faktisk ikke, siger Jan Gloggengieser Gam til luftfart.nu.

Ifølge Irish Examiner fremførte CityJet´s advokat i fredags for en dommer, at der var positive aspekter, herunder at virksomhedens vigtigste kunde, SAS, har accepteret at støtte selskabet i løbet af den nuværende periode, og at der havde været positive drøftelser med kreditorerne, skriver check-in.dk.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev