Efter FPU Romania-sejr: Wizz Air skal forklare fagforeningsfjendsk opførsel til investorer i januar

I januar skal det ungarske lavprisselskab Wizz Air til møde med 14 investorer på grund af flyselskabets manglende respekt for de ansattes ret til at organisere sig. En retssag ført af FPUs rumænske afdeling har været afgørende.

Fagforeningsfjendske udtalelser fra Wizz Airs direktør og fyringer af medarbejdere, der er medlemmer af fagforeninger. Det er nogle af de forhold, der gør, at Wizz Air i januar er blevet indkaldt til møde med en række investorer, heriblandt flere danske, der enten har aktier eller overvejer at købe aktier i Wizz Air.

Mødet kommer, efter at investorerne i et brev påtaler, at Wizz Air tilsidesætter grundlæggende arbejdstagerrettigheder. Ifølge investorerne tyder det på, at Wizz Air aktivt modarbejder fagforeninger, og investorerne opfordrer derfor Wizz Air til offentligt at anerkende fagforeninger. I brevet, som Fagbladet Luftfart har set, nævnes blandt andet en retssag, som FPUs rumænske afdeling har vundet.

”Investorernes interesse viser, at vi kan tage kampen op mod Wizz Air og gøre en forskel, selvom vi er en lille fagforening. Investorerne har fået øjnene op for de mange sager, som vi og en række andre europæiske fagforeninger har ført. Wizz Air har forsøgt at ignorere os, men nu skal selskabet for alvor stå til regnskab over for investorerne for deres fagforeningsfjendske opførsel,” siger Mircea Constantin, der er repræsentant for FPU Romania.  

I 2014 fyrede Wizz Air 19 kabineansatte i Rumænien for at grundlægge en fagforening. Flere rumænske domstole har siden slået fast, at der var tale om diskrimination, og Wizz Air er blevet idømt bøder og blevet tvunget til at genansætte de afskedigede medarbejdere.

Jens Munch Holst er direktør i AkademikerPension, der sammen med 13 andre investorer har indkaldt Wizz Air til et møde, hvor de skal tale om, at Wizz Air tilsidesætter arbejdstageres rettigheder. Foto: PR/AkademikerPension

Dansk pensionsselskab blandt kritikere

Blandt de 14 investorer, der har underskrevet brevet til Wizz Air, er den danske arbejdsmarkedspension AkademikerPension.

”Det er en del af vores ansvarlighedspolitik at kigge på, at virksomheder opfører sig ordentligt, og at de giver ansatte mulighed for at organisere sig, hvis de ønsker det. Det er svært at sidde overhørig, hvis virksomheder ikke opfører sig ordentligt på arbejdsmarkedsområdet, så det har vores fokus,” siger Jens Munch Holst, der er direktør i AkademikerPension.

AkademikerPension har aktier for ca. 26 millioner kr. i Wizz Air, og sammen med de 13 andre medunderskrivere udgør de ca. 0,02 pct. af aktiekapitalen i Wizz Air. Men selvom det er en lille andel, mener Jens Much Holst, at de kan gøre en forskel.

”Hvis man har en aktie, har man i princippet en stemme, uanset hvor store vi er. Det, vi kan gøre, er at gå sammen med andre. Den gruppe af investorer, vi er gået sammen med, har investeringer i selskaber for cirka 3000 milliarder.”

Wizz Air in Norway is an existential threat to Scandinavia’s collective work agreements - Fagbladet Luftfart
Mircea Constantin er repræsentant for FPU Romania og har vundet en række retssager over Wizz Air. Han har nu rettens ord for, at Wizz Air har diskrimineret ham og 19 kolleger, fordi de dannede en fagforening.

Retssager giver viden til investorer

I de seneste fire-fem år er interessen for at investere i flyselskaber, der er socialt ansvarlige, steget. Det fortæller Eoin Coates, der er Head of Aviation i European Transport Workers’ Federation (ETF).

”Investorer ønsker at fastholde ordentlige sociale forhold i flyselskaber, og de tager aktivt ejerskab og bruger deres stemme. Det gælder særligt pensionsfonde, hvor social ansvarlighed spiller en større og større rolle. Vi har derfor en åben dialog med mange investorer, og vi sender dem rapporter om forskellige flyselskaber,” siger Eoin Coates.

Han fortæller, at sager, som den FPU Romania har ført i Rumænien, er med til at skabe opmærksomhed om arbejdstagerrettigheder blandt investorer.

”ETF får viden om Wizz Air fra fagforeninger i for eksempel Italien, Ukraine og Rumænien. Sagerne hjælper os med at finde ud af, hvordan Wizz Air bryder de nationale lovgivninger. Vi samler den information og deler den med investorer,” siger Eoin Coates.

Investorer kan lægge pres på selskaber

AkademikerPensions direktør, Jens Munch Holst, fortæller, at aktivt ejerskab er en lang proces. AkademikerPension har tidligere lagt pres på eller droppet selskaber, der har brudt forskellige menneskerettigheder. De har solgt aktier i et selskab, som lavede overvågningsudstyr til brug mod det uighuriske mindretal i Kina. Og efter otte års dialog med den amerikanske detailvirksomhed Wal-Mart om deres problemer med arbejdstagerrettigheder frasolgte de aktierne i det selskab.

”I første omgang tager vi mødet med Wizz Air og får et billede af, hvor Wizz Air er henne. Vi har behov for, at de anerkender de ansattes rettighed til at organisere sig, og at de på den lange bane opfører sig ordentligt. Det er ekstremt vigtigt,” siger Jens Munch Holst.

FPU Romanias repræsentant, Mircea Constantin, glæder sig over, at investorerne nu holder øje med, hvordan Wizz Air opfører sig.  

”Wizz Air har en direktør, der er kendt for at være fagforeningsfjendsk. Han har direkte sagt, at han hellere vil flytte base end at samarbejde med fagforeninger. Så der er brug for en kæmpe kulturændring i Wizz Airs ledelse, hvis vi skal sikre arbejdstagernes rettigheder. De mange sager og investorernes aktive ejerskab er vigtige skridt i den rigtige retning, og FPU Romania vil sammen den øvrige fagbevægelse kæmpe for, at piloter og kabineansatte i Wizz Air bliver overenskomstdækket,” siger Mircea Constantin.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev