Det ungarske lavprisselskab Wizz Air har annonceret, at selskabet i november opretter en base i Oslo. Herfra vil det blandt andet flyve norske indenrigsruter. En beslutning, der møder bekymring i fagbevægelsen både i Skandinavien og Europa.
Fra en base i Oslo Gardermoen vil Wizz Air fra næste måned flyve indenrigsruter til Bergen, Tromsø og Trondheim. Wizz Air har siden 2006 fløjet på ruter til Norge, men det er første gang, at selskabet opretter en base i landet. Lavprisselskabet planlægger ikke at ansætte norske medarbejdere ifølge luftfartsmediet Check-In, og den nye spiller på det norske indenrigsmarked vækker stor betænkelighed i både den skandinaviske og europæiske fagbevægelse.
”De udnytter enhver vej, de kan, for at sikre sig fri bevægelse, og de bruger alle beskidte tricks i bogen. De misbruger ansatte over hele Europa. Vores største bekymring er, at selskabet har både penge og tid til at overtage alle de indenrigsruter, som nu ligger åbne i Europa. De venter på, at andre flyselskaber skal løbe tør for midler,” siger Eoin Coates, Head of Aviation i European Transport Workers’ Federation (ETF), til det norske medie Parat24.
Flyvebranchens Personale Union (FPU) advarede i august måned om, at Wizz Air ville udnytte coronakrisen, og FPUs næstformand ser også med dyb bekymring på nyheden om, at lavprisselskabet nu åbner en base i Norge.
”Wizz Air nægter at samarbejde med fagforeninger og er kendte for social dumping og dårlige arbejdsvilkår. Det er dybt problematisk, at vi nu ser, at de kaster sig over det skandinaviske marked, mens selskaber som SAS og Norwegian er i knæ på grund af coronakrisen. Vi har netop frygtet, at de ville udnytte coronakrisen til at presse de selskaber, der tegner overenskomst med deres medarbejdere og har ordnede forhold,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.
FPU frygter at Wizz Air udnytter corona-krisen til at dumpe lønninger
Wizz Air vil holde fagforeninger væk
Til det tyske luftfartsmedie Aeroetelegraph har Wizz Airs direktør, József Váradi, tidligere udtalt, at selskabet vil gøre alt for at holde fagforeninger væk.
”Vi holder fagforeninger udenfor alle steder. Fagforeninger dræber forretningen. Hvis fagforeningerne forsøger at gøre kål på os, lukker vi ganske enkelt bare basen og flytter et andet sted hen. Det er det skønne ved at være et flyselskab med den diversitet og fleksibilitet, vi har i vores netværk. Vi flytter bare vores fly et andet sted hen,” siger József Váradi.
Den norske fagforening, Parat, der repræsenterer kabineansatte og piloter i Norge har i en pressemeddelelse gjort det klart, at Wizz Air skal overholde spillereglerne på det norske arbejdsmarked, og at ansatte skal have lov at organisere sig i fagforeninger.
”Vi bakker fuldt op om den norske fagbevægelse og støtter dem i kampen mod social dumping. Det seneste træk fra Wizz Air har endnu engang bekræftet os i, hvor vigtigt det er stå sammen og kæmpe for ordnede vilkår. Det er netop derfor, at FPU har oprettet FPU Romania. Alt flyvende personale fortjener fair arbejdsforhold, og derfor forsøger vi at sprede kendskabet til fagforeninger i Østeuropa, så vi får solidaritet og ordnede forhold i europæisk luftfart,” siger Anders Mark Jensen.