Wizz Air dømt for klapjagt på ansatte der ville lave en fagforening

Discountkæmpen Wizz Air har i lang tid haft et blakket ry, når det kommer til de ansattes vilkår. I sidste uge blev selskabet kendt endegyldigt skyldig i diskrimination af en gruppe medarbejdere.

Wizz Air fyrede i 2014 19 kabinemedarbejdere, efter de havde stiftet og meldt sig ind i en fagforening.

Siden har sagen verseret ved tre domstole, men nu har High Court of Cassation and Justice i Rumænien, som svarer til den danske Højesteret, endegyldigt afvist at imødekomme Wizz Airs appel om frifindelse.

Mircea Constantin, formand for
Sindicatul Aerolimit Professional, blev ansat i Wizz Air i 2008. I 2014 havde han og 19 kollegaer fået nok af selskabets arbejdsvilkår og dannede en fagforening.

»Det er en stor lettelse ikke bare for os, men for alle flyansatte i Rumænien, at højesteret har givet os medhold,« siger Mircea Constantin, som står i spidsen for de flyansattes fagforening,
Sindicatul Aerolimit Professional, og tilføjer:

»Vi har set en helt ny generation at luftfartsselskaber her i Rumænien, hvor ledelsesstilen har været meget fjendtlig over for medarbejderes ret til at organisere sig i fagforeninger.«

Østeuropas Ryanair

Wizz Air har hovedsæde i Ungarn, men har i dag baser i en lang række primært østeuropæiske lande.

Herhjemme er lavprisselskabet kendt som ”Østeuropas Ryanair”. Tilnavnet skyldes delvist billige billetter og skyhøje gebyr, men mest af alt for selskabets nådesløse linje overfor personalet.

Mircea Constantin og kollegaerne fortalte i 2017 om deres oplevelser som medarbejdere i Wizz Air til Fagbladet 3F.

»Vi fik hele tiden at vide, at hvert minut kunne vi miste vores job. Vi havde ingen sikkerhed. Ligegyldigt hvor hårdt du arbejdede, havde du stadig stress. Du vidste ikke, om du stadig havde dit job i morgen,« fortalte en af fyrede kabinemedarbejdere dengang til Fagbladet 3F.

Fyringer var en alvorlig lovovertrædelse

Det var især uforudsigelige vagtplaner, maratonvagter, der balancerede på grænsen til det lovlige, og latente trusler om fyringer, der i 2014 fik de 19 kollegaer til at stå sammen om en fagforening.

Men initiativet blev alt andet end hilst velkommen af selskabet, hvis »filosofi« ikke rummer plads til organiseringstrang: I stedet for dialog blev de ansatte mødt af en fyreseddel.

Wizz Air blev allerede i 2015 kendt skyldig af det Nationale Råd for Bekæmpelse af Diskrimination i Rumænien, at fyringerne var diskrimination af medarbejderne.

Selskabet valgte at appellere afgørelsen, hvori der stod at selskabets uvillige mod stiftelsen af Sindicatul Aerolimit Professional, SAP, er diskrimination. Videre står der:

»At fyringerne af ansatte, der var medlem af SAP, er diskrimination, og havde til formål bremse fagforeningen i Wizz Air, hvilket er en alvorlig lovovertrædelse.«

Slutteligt er selskabet pålagt at offentliggøre afgørelsen i pressen.

Advokat: Wizz Air slipper billigt

Med højesteretsafgørelse er den fremadstormende lavpriskæmpe, som i dag beflyver 19 ruter til danske lufthavne, definitiv kendt skyldig i diskrimination af sine ansatte.

Costel Glica er advokat og har ført sagen for de ansatte ved samtlige tre retsinstanser:

»Dommen er meget vigtig for retten til at organisere sig og statuerer et eksempel på, at denne form for opførsel ikke vil gå ubemærket hen og har konsekvenser. På sigt bør disse afgørelser dog også ledsages af en bøde, der står mål med virksomhedens deres forretningstal.«

Wizz Air er pålagt at betale en bøde på 25.000 lei svarende til 39.000 danske kroner, eller blot 0,002 promille af den værdi, som selskabet aktuelt besidder på børsen i London.

Skuffelse over afgørelse

I en kommentar til Luftfart.nu skriver selskabet, at man er »skuffet« over afgørelsen, men at man vil »overholde« reglerne. Selskabet har dog ikke svaret direkte på, hvordan man vil forholde sig til nye fagforeninger, men skriver:

»Mens Wizz Air ikke har nogen repræsentative fagforeninger, stoler Wizz Air på direkte og åben kommunikation mellem kolleger og ledende medarbejdere, som er grundlaget for den unikke, stærke holdkultur på flyselskabet,« skriver selskabet videre i en længere udtalelse.

Selskabet forsvarer sig med at medarbejderundersøgelser viser, at en medarbejdertilfredshed på 85 procent, imens et medarbejderråd sikrer en effektiv tovejskommunikation mellem ledelsen og medarbejdere.

Wizz Air beskæftiger 3.686 medarbejdere og råder over 93 fly, der sidst år befordrede 29,6 millioner passagerer. Omkostningerne er blandt branchens laveste med blot 24 øre per sædekilometer.

Står sammen med FPU om bedre vilkår

Højesteretsafgørelsen pålægger imidlertid ikke Wizz Air at genansætte de 19 fagforeningsmedlemmer. Dette spørgsmål blev afgjort ved anden en retsinstans i 2015, hvor de 19 kabinemedarbejdere første blev genansat, men Wizz Air slap siden afsted med at fyre dem igen.

Alligevel ser Mircea Constantin afgørelsen som et vigtigt skridt mod bedre arbejdsvilkår for flypersonale i Rumænien:

»Dommen slår fast, at vi er i vores gode ret til at organisere os. Organisering i fagforeninger er i dag afgørende, hvis vi skal gøre os forhåbninger om bedre arbejdsvilkår og et mere rimeligt arbejdsmarked,« siger han og tilføjer:

»Dette er også grunden til, at vi i dag samarbejder med FPU i Skandinavien, og lærer af dem, hvordan man udvikler en stærk, effektiv og bæredygtig lokal fagforening.«

Sindicatul Aerolimit Professional indledte i 2017 et samarbejde med Flyvebranchens Personale Union, FPU. Behovet for et tværnationalt samarbejde er steget i takt med, at flere og flere selskaber spekulerer i billigere løn- og arbejdsvilkår, ved at rekruttere i Rumænien til stillinger i blandt andet Danmark.

»Den rumænske højesterets afgørelse er i vores optik et vigtigt fremskridt for flyansatte i både Rumænien men også andre lande. For vores arbejde med at hjælpe de kabineansatte i Rumænien til at organisere sig, handler om at skabe bedre arbejdsvilkår lokalt, så arbejdsgiverne ikke bruger rumænsk personale til at underbyde eksempelvis skandinaviske løn- og arbejdsvilkår,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Seneste eksempel på dette var Primera Air – læs mere om den sag her (link).

Sindicatul Aerolimit Professional har i dag over 100 medlemmer.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev